‘Chipssector heeft behoefte aan een Tony’s Chocolonely’

25-06-2012 (08:29) - Marketing

Consumenten op zoek naar ‘verantwoorde’ chips hebben geen keuze in de Nederlandse supermarkten. Dat blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Rank a Brand naar de bekende chipsmerken op de markt. Waar andere sectoren duidelijke voorlopers kennen op het gebied van duurzaamheid, blijven alle chipsmerken steken op een onvoldoende. 
 
Opvallend is dat de chipsmerken – zoals Smiths, Doritos, Lay’s, Kettle en Pringles – nauwelijks concrete informatie geven over de duurzaamheid van hun bedrijfsvoering. Zo blijven CO2-reductiedoelstellingen uit, zijn weinig concrete cijfers bekend over de verduurzaming van verpakkingsmateriaal en zijn de merken onduidelijk over de herkomst van de ingrediënten die zij voor hun chips gebruiken. Het is zodoende niet duidelijk of de merken milieuvriendelijk produceren en belangrijke arbeidsvoorwaarden in acht nemen.
 

Waar sectoren als de cacao- en koffiesector al langer investeren in het gebruik van milieugecertificeerde en fairtrade grondstoffen, speelt dit bij de chipsmerken nog een ondergeschikte rol. Toch is het hier minstens zo belangrijk. In chips zit vaak palmolie – een grondstof waarvoor tropisch bos gekapt wordt. Daarnaast zijn in het productieproces trends te zien dat arbeiders worden onderbetaald en dat landrechten worden geschonden, zo blijkt uit onderzoek van organisaties als Fairfood International. Voor palmolie bestaan duurzame varianten en alternatieven, maar het is niet duidelijk of chipsmerken deze gebruiken. 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch