De EK-gekte online

11-06-2012 (08:40) - Marketing

De EK-gekte lijkt nu helemaal te zijn losgebarsten. De ene na de andere actie en commercials komen voorbij. Naast de vele premiums verschijnen er allerlei leuke acties op het internet. Vele “vind-ik-leuk-en-win”-acties, maar ook speciale apps van bijvoorbeeld de Albert Heijn. Een opvallende in het rijtje is de Prop2012-actie van het bureau Adwise Internetmarketing dat op zoek is naar talentvolle propvoetballers.
Een gratis EKthuistap als je overstapt naar de Nederlandse Energiemaatschappij. Geluksvogels sparen bij de C1000 in combinatie met het EK-lied. Gratis brullies bij M&M’s. Het EK-spektakel is nu echt in volle gang. Tijdens en rond het EK worden er enorm veel premiums en kaartjes weggegeven. Niet zo vreemd, aangezien uit verscheidene onderzoeken is gebleken dat dit de omzet een impuls geeft. 
 
Het internet speelt rondom gebeurtenissen als het EK een steeds belangrijkere rol. Dat zie je ook duidelijk terug aan de specifieke online acties, zoals de populaire pools, Facebook-campagnes en EK-apps. De EK-gekte is dit jaar dan ook volop aanwezig op het internet. Prop2012 van Adwise Internetmarketing is een originele actie die inhaakt op het toenemende Social Media en internetgebruik, net als de online campagnes van Heineken en Albert Heijn. Laagdrempelig, leuk en interactief. Je uploadt een filmpje van je beste (of leukste) propvoetbalactie en maakt elke week kans op een voetbaltafel.
 
Met alleen leuke gadgets kom je er niet tijdens het EK 2012. Marketeers kunnen niet meer om het internet heen, dus de premiums en internet gaan hand in hand. Dit betekent dat vele bedrijven verder gaan dan alleen informeren, maar ook echt de interactie opzoeken. 
 
Social Media spelen bij de interactie een belangrijke rol, aangezien het gebruik hiervan de afgelopen jaren een enorme toevlucht heeft genomen. Zoals uit onderzoek van Newcom Research & Consultancy is gebleken maakt 7,3 miljoen Nederlanders gebruik van Facebook, waarvan 4,3 miljoen dagelijks. Een groot marketingkanaal dat de meeste bedrijven dan ook niet meer over kunnen slaan. 
 
Albert Heijn heeft op het toenemende Social Media-gebruik ingespeeld met de “mannen-tegen-de-vrouwen”-pool, een complete Facebook-app. Daarnaast zijn de normale pools op het internet nog steeds populair, waaraan weer verschillende acties verbonden zijn. Bovendien duiken veel “vind-ik-leuk”-campagnes op waarbij mensen door een Facebook-pagina leuk te vinden kans maken op bijzondere EK-premiums. De ludieke actie van het internetmarketingbureau gaat een stapje verder en doet met Prop2012 een beroep op de creativiteit en sportiviteit van de deelnemers. 
 

De bondscoaches zijn op zoek naar talentvolle propvoetballers. Degene met de leukste, beste of meest bijzondere inzending maakt elke week kans op een voetbaltafel. De inzending is sowieso al een prop2012-shirt waard. Jeroen ter Laak, woordvoerder van Prop2012, zegt: “Het leuke is dat iedereen kan meedoen en je ook zo vaak mee kunt doen als je wilt. Je hoeft er geen hele lastige dingen voor te doen. Een laagdrempelige wedstrijd, die voor veel hilarische momenten kan zorgen.” 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch