Facebook favoriet in B2B-wereld

17-05-2011 (07:55) - Marketing

Uit onderzoek van Worldcom Public Relations Group blijkt dat wereldwijd meer dan de helft (54%) van de business-to-business (B2B) bedrijven de uitgaven voor social media in 2011 verhogen. Dit is een goed voorteken voor Twitter, het meest populaire kanaal, dat wordt gebruikt door 85 procent van de respondenten. Twitter wordt op de voet gevolgd door Facebook (74%), LinkedIn (72%), You Tube (69%) en bedrijfsblogs (60%).

Het onderzoek onder meer dan 100 B2B-bedrijven bevestigt de significante toename van het gebruik van social media. Bijna alle bedrijven (83%) gebruiken social media om te communiceren met de doelgroepen. Tweederde doet dit al langer dan een jaar. De meeste bedrijven (89%) geloven dat social media het komende jaar aan betekenis winnen voor hun bedrijf en 58 procent verwacht dat de toename significant zal zijn.

Peter Davina, directeur van IvRM en partner van Worldcom Public Relations Group in Nederland: ‘Digitale communities zijn een integraal onderdeel van elke business-to-business marketingstrategie. Uit het onderzoek blijkt dat bijna alle bedrijven het belang van social media inzien, maar dat velen niet goed weten hoe ze deze media moeten gebruiken. Dit zien we ook in Nederland bij veel organisaties. We verwachten dat bedrijven er volgend jaar rond deze tijd beter mee uit de voeten kunnen, door de inzet van extra middelen en personeel.’

Het grootste verschil tussen het gebruik van social media in Noord-Amerika en West-Europa is de focus op kennisleiderschap. In Noord-Amerika worden digitale hulpmiddelen primair gebruikt om kennisleiderschap te creëren (30%). Europese bedrijven zetten social media vooral in om te communiceren met potentiële (31%) en huidige klanten (25%).

‘In West-Europa gebruiken bedrijven social media als bron om actief nieuwe leads te genereren. In de VS wordt een andere aanpak gehanteerd. Zij creëren via social media kennisleiderschap om zo leads te genereren’, aldus Davina. Dit wordt ook weerspiegeld in het verschil in platformgebruik. In Noord-Amerika maakt 91 procent van de respondenten gebruik van Twitter, in West-Europa is dit slechts 62 procent.

Facebook is het meest gebruikte platform voor West-Europese bedrijven (31%), gevolgd door Twitter (25%) en bedrijfsblogs (25%). In Noord-Amerika is Twitter het meest gebruikt (31%), gevolgd door Facebook (25%) en LinkedIn (19%). De verwachting van Davina is dat organisaties in Nederland in de toekomst ook meer gebruik gaan maken van social media om kennisleiderschap te etaleren en autoriteit te claimen.
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch