Facebook populairder bij ouderen
30-06-2011 (09:19) - Marketing
Een onderzoek onder 1.642 leden van het online netwerk Goedenwel, en initiatief van Achmea Innovatie, wijst uit dat sociale media van grote toegevoegde waarde zijn voor senioren. Goedenwel brengt volgens het onderzoek relevante informatie (43 procent), ontspanning (36 procent) en plezier (23 procent). 9 procent van de respondenten zegt zelfs dat Goedenwel het algehele levensplezier heeft vergroot. 8 procent kreeg door het lidmaatschap bovendien meer zelfvertrouwen. Het opdoen van nieuwe sociale contacten is voor 21 procent de reden om lid te worden van Goedenwel. Eenmaal lid leest men artikelen en columns (47 procent) en de berichten en reacties van andere leden (45 procent). De snel groeiende seniorencommunity heeft inmiddels meer dan 40.000 leden.
Het onderzoek onder 55-plussers toont ook een verschuiving binnen andere sociale netwerken: waar in 2009 66 procent van de Goedenwel-leden lid was van Hyves en 24 procent ook een profiel had op Facebook, is dat nu respectievelijk 44 en 42 procent. Dat zijn overigens geen concurrenten voor het 55plus-platform. Andere sociale netwerken zijn vooral gericht op het onderhouden van bestaande relaties, terwijl Goedenwel zich primair richt op het opdoen van nieuwe vrienden.
‘Wij merken dat de Goedenwel community steeds hechter wordt: van de leden die al meer dan twee jaar lid zijn heeft 21 procent nieuwe vrienden gevonden en 17 procent daarvan heeft die nieuwe vrienden zelfs in het echt ontmoet. Het is dus heel goed mogelijk om online echte vriendschappen op te doen’, aldus formulemanager Dana Mons. Het feit dat Goedenwel senioren meer levensplezier biedt is geen verrassing voor Mons: ‘We weten wat onze leden bezighoudt, doordat we iedere dag met hen in contact staan.’