Frisdrankindustrie duurzamer
08-06-2012 (08:46) - Marketing
Frisdrankmerken hebben de eerste stappen richting duurzaam produceren gezet. Dit blijkt uit onderzoek van merkenvergelijkingssite Rankabrand.nl, dat de 20 grootste frisdrankmerken in Nederland langs de duurzaamheidmeetlat legde. Belangrijke resultaten zijn vooral de grote focus op milieuvriendelijke verpakkingen en een helder klimaatbeleid. Het Nederlandse frisdrankmerk Oggu scoort het beste, gevolgd door Spa Fruit & Citron. Coca-Cola en Pepsi behalen respectievelijk een derde en vierde plaats in de merkenvergelijking.
De frisdranksector zet stevig in op de verduurzaming van plastic flesjes. Zo gebruikt het gros van de merken gerecyclede PET en bioplastics en verminderen ze het verpakkingsgewicht. Onderzoeksmanager Imke van Schaaijk van Rankabrand.nl: ‘Omdat het verpakkingsmateriaal de veroorzaker is van een aanzienlijk deel van de CO2-voetafdruk in de frisdranksector, is dit een belangrijke ontwikkeling. Ook zetten de merken hiermee duurzaamheid in de kijker.’