Grolsch opnieuw meest duurzame biermerk
05-09-2012 (09:09) - Marketing
In het kader van Duurzame Dinsdag publiceert merkenvergelijker Rank a Brand het jaarlijkse duurzame bieronderzoek, waarbij biermerk Grolsch als koploper uit de bus komt. Hiermee houdt de brouwer uit het Oosten van het land zijn positie als groenste biertje hoog, want ook in 2011 scoorde Grolsch de meeste punten op duurzaamheid. De nummers twee en drie in de ranglijst worden ingenomen door respectievelijk Bavaria en Gulpener.
In totaal onderzocht Rank a Brand de 15 bekendste biermerken in Nederland en bracht de duurzame prestaties op het gebied van klimaat- en milieubeleid in kaart. Bijna alle merken tonen forse verbeteringen ten opzichte van de resultaten uit 2011, met bovenal een flinke afname van het waterverbruik en de CO2-uitstoot per gebrouwen biertje. Grolsch is de beste allrounder, Bavaria is het zuinigst met water en heeft de minste CO2-uitstoot per biertje. Ook zetten de merken steeds meer in op het gebruik van grondstoffen van duurzame landbouw, met Gulpener als de grote uitblinker.
Opvallend is dat biergigant Heineken veel aandacht aan duurzaamheid geeft, maar niet bovenin de ranking staat. Niels Oskam, oprichter van Rank a Brand: ‘Als we ons enkel richten op de Nederlandse brouwerijen van Heineken, zou de score hoger zijn. Rank a Brand kijkt echter naar het merk als geheel, dus ook naar internationale prestaties als het een internationaal merk betreft. En die prestaties zijn lager, al laat Heineken in het buitenland in toenemende mate verbeteringen zien.’
Het jaarlijkse bieronderzoek is onderdeel van de merkenvergelijkingen van Rank a Brand, die de consument de mogelijkheid geven om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Op rankabrand.nl zijn de duurzaamheidscores van ruim 800 merken te raadplegen, in de sectoren kleding, elektronica, travel, telecom, websites, media, supermarkten en eten & drinken.