Grote groei online reclame door webwinkels

21-06-2011 (08:59) - Marketing

Het gebruik van online reclame door adverteerders groeit hard. Vooral in de retailsector (219 procent) is het gebruik van online reclame in het eerste kwartaal van dit jaar gegroeid. Belangrijke reden hiervoor is het groeiend aantal webwinkels dat steeds vaker adverteert. Dit meldt Adrime na onderzoek op basis van de ruim 500 campagnes van meer dan 250 adverteerders die het bureau voor online reclametechnologie dit jaar ontwikkelde. Meest populaire vormen van online reclame dit kwartaal zijn ‘retargetting’ (reclame die aanhaakt op eerder bekeken product) en ‘enriched banners’ (bewegende of interactieve banners).

Met de enorme toename van het aantal webwinkels, is de Retail sector zich sterk aan het ontwikkelen in het gebruik van online reclame. In 2010 stond de Retail sector nog op de 11e plaats in de lijst als gebruiker van online reclame; inmiddels is deze sector naar de 4e plaats gestegen. “We voorzien dat de online reclamegroei in deze sector zich dit jaar gestaag doorzet. Belangrijke reden is dat het aantal webwinkels nog steeds enorm groeit. Door dit grote aantal wordt het echter ook steeds belangrijker om onderscheidend te zijn of op te vallen. Dat biedt voor ons weer kansen,” aldus David de Jong, CEO van Adrime.

Binnen de sector Food & Beverage lijkt online reclame het meest effectief te zijn dit kwartaal, zo blijkt uit de zichtbaarheids- en ‘clickrate’ cijfers van Adrime. Deze cijfers geven aan welke advertenties het best zichtbaar zijn geweest en waar vervolgens het meest op wordt geklikt. Voor de sector Food & Beverage is de clickrate bijna 30 procent hoger dan voor de daaropvolgende sector en de gemiddelde zichtbaarheid is 9 procent hoger.

De grootste absolute afnemer van online reclame is nog steeds met afstand de telecomsector. Deze wordt gevolgd door de automotive sector die met online reclame inspeelt op een groeiend aantal consumenten en bedrijven die na de crisis weer auto’s zijn gaan kopen.
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch