Handboek geeft consument ‘Grip op reclame’

18-09-2012 (08:38) - Marketing

Bij consumenten bestaat onduidelijkheid wat hun rechten zijn bij het toesturen van reclame of het doen van aanbiedingen door bedrijven. Om de consument hier meer inzicht in te geven, publiceert de DDMA Privacy Autoriteit het gratis handboek ‘Grip op reclame’, waarin wordt uitgelegd hoe consumenten zelf kunnen regelen of en op welke manier zij reclame ontvangen. 
 
Bedrijven hebben steeds meer mogelijkheden om hun aanbod onder de aandacht te brengen, via post, telefoon en online. Zo kunnen consumenten gemakkelijk het aanbod kiezen dat hen het best bevalt. Maar consumenten ontvangen ook reclame die niet aan hen besteed is, of op een manier die zij niet waarderen. Veel consumenten weten niet dat zij zich kunnen afmelden voor reclame.  Het handboek ‘Grip op reclame’ legt aan de hand van concrete informatie en handige checklists uit hoe en bij welke instantie men dit kan doen. Meijdam licht toe: 'Dit is een win voor consumenten, maar ook voor bedrijven die hun producten onder de aandacht willen brengen van mensen die hiervoor open staan.'
 

Het handboek is te downloaden  op de website van het DDMA Privacy Waarborg. Met het Privacy Waarborg laten DDMA leden zien dat zij zich houden aan de reclameregels. Deze bedrijven committeren zich bovendien aan het Privacy Waarborg klachtenloket. Indien een consument meent dat een reclame-uiting zijn privacy schendt, bijvoorbeeld omdat hij geen toestemming heeft gegeven voor het toesturen van e-mail, dan kan hij hier eenvoudig een klacht indienen. Het klachtenloket zorgt ervoor dat de klacht zo snel mogelijk wordt opgelost. 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch