IBM maakt oudjes mobiel
11-03-2010 (10:05) - Marketing
Grote groepen mensen, zoals ouderen en analfabeten, hebben moeite om ingewikkelde moderne mobieltjes te bedienen. IBM is daarom een onderzoek begonnen om telefoons gemakkelijker te maken. Ouderen die nog steeds denken zonder mobiele telefoon te kunnen of die niet kunnen omgaan met de gsm die ze hebben, zijn een grote potentiële doelgroep voor telefoonfabrikanten. Samen met universiteiten wil IBM daarom software ontwikkelen die telefoons versimpelt.
Volgens analisten is er door de vergrijzing een grote vraag naar dit soort telefoons. “Telefoonfabrikanten moeten zich aanpassen als ze een generatie willen aanspreken, die wel mobieltjes heeft gebruikt maar ze nu niet meer kan bedienen,” aldus Ben Wood van het Britse consultancybureau CCS Insight.
Grote telefoonfabrikanten als Nokia en Samsung brachten eerder al eenvoudige mobieltjes met grote knoppen op de markt, maar presenteerden deze nooit als telefoons voor senioren. Kleinere bedrijven zoals het Oostenrijkse Emporia richten zich wel al exclusief op 65-plussers.