Internationale mediabestedingen ook omhoog

07-04-2011 (09:14) - Marketing

De internationale mediabestedingen zijn vorig jaar uit de recessie geklommen, ten opzichte van 2009 groeiden de mediabestedingen met 10,6%. In totaal werd er voor 503 miljard dollar geadverteerd op basis van tariefkaarten. Dit blijkt uit Gobal AdView Pulse dat onlangs gepubliceerd is door The Nielsen Company.

De stevige groei in Asia-Pacific, eenzelfde ontwikkeling binnen de opkomende consumentenmarkten in het Midden-Oosten en Latijns-Amerika, de omslag in de ontwikkeling van de mediabestedingen binnen Automotive en Financiële Dienstverlening en het FIFA Wereldkampioenschap voetbal hebben de mediabestedingen weer de positieve kant opgedraaid.

‘2010 was het jaar van herstel op de advertentiemarkt’, zegt Randall Beard, Global Head of Advertiser Solutions binnen The Nielsen Company. ‘Alle internationale regio’s en traditionele mediumtypen (televisie, radio, dagbladen en tijdschriften) lieten een positieve ontwikkeling zien. De grootste groei vond plaats in het Midden-Oosten/Afrika en Latijns-Amerika, met groeipercentages van respectievelijk 26,7% en 21,2%. Van de in totaal 37 geregistreerde landen, hebben 23 landen een dubbelcijferige groei genoteerd. Na een zwak 2009 waarin de mediabestedingen binnen alle markten behalve Asia-Pacific daalden, is dit een heldere indicatie dat adverteerders het vertrouwen weer terug hebben.’

De twee branches die het meest geraakt zijn door de crisis, Automotive en Financiële Dienstverlening, hebben de crisis de rug toegekeerd in 2010 en besteedden respectievelijk 20,3% en 17,9% meer dan in 2009. In 2010 behoorden zes automotive adverteerders tot de internationale top 20 adverteerders.

De mediabestedingen binnen FMCG (Fast Moving Consumer Goods) namen toe met 14,6% in 2010 en het aandeel nam toe van 23,9% tot 24,9%. FMCG adverteerders spendeerden meer in het Midden-Oosten/Afrika (+34,3%), Latijns-Amerika (+23,9%) en Asia-Pacific (+16%).

 


The Nielsen Company

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch