Joint promotions scoren in eerste helft 2012
07-08-2012 (08:27) - Marketing
In juni rapporteerde Promotional Partners, onderdeel van retailbureau Kega, al een stijging van het aantal joint promotions over het eerste kwartaal van 2012 ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011. Nu ook de cijfers van april, mei en juni bekend zijn, blijkt dat deze stijging geldt voor het gehele eerste halfjaar van 2012.
Uit cijfers van Nielsen van eind juli bleek dat de netto bestedingen voor tv-reclame in het eerste halfjaar van 2012 met 3,5% zijn gedaald ten opzichte van 2011. Een nieuw dieptepunt. Promotional Partners vergeleek deze daling met het in het eerste halfjaar van 2012 gevoerde aantal landelijke joint promotions. In het eerste halfjaar van 2011 kwam de stijging van het aantal joint promotions ten opzichte van het eerste halfjaar van 2010 nog voort uit het feit dat de branches die onder druk staan (automotive, financiële dienstverlening etc.) een flinke stijging aan joint promotions lieten zien.
De stijging van het aantal joint promotions in het eerste halfjaar van 2012 t.o.v. 2011 (+4,2%, absoluut 4.074 t.o.v. 3.911) is voornamelijk te danken aan het EK voetbal in Polen en Oekraïne. In de maanden januari tot en met april 2012 is het aantal joint promotions namelijk vergelijkbaar met de cijfers van 2011, resp. 2.515 t.o.v. 2.527). In de maanden mei en juni 2012 zien we echter een flinke stijging ten opzichte van mei en juni 2011, namelijk +7% en +20%.
Promotional Partners spreekt de verwachting uit dat er in de tweede helft van 2012 stabiliteit zal optreden met betrekking tot het aantal joint promotions. Sander Schoneveld van Promotional Partners: ‘Ondanks dat het maandrecord wederom is verbroken (mei 2012 met 784 joint promotions in één maand!), zal de ’rust’ enigszins terugkeren. Juli tot en met oktober zijn traditiegetrouw wat rustigere maanden, maar in november en december zal het weer losbarsten! Het moet raar lopen als we het aantal van 2011 (7.385) niet gaan overtreffen’.