Mannen doen de ‘grote’ aankopen
07-06-2011 (11:29) - Marketing
Gezinnen overleggen veel over hun aankopen en ieder gezinslid heeft zijn eigen rol, criteria en strategie tijdens het aankoopproces. Moeders beslissen nog altijd over de dagelijkse boodschappen maar vaders hebben de grootste stem bij de aankoop van een auto of televisie, komt naar voren uit onderzoek van Familie Kenniscentrum in samenwerking met Ruigrok/Netpanel.
Opvallend is dat gezinsleden vaak hun eigen invloed op het aankoopproces te hoog inschatten, vooral bij vaders is dit het geval. Bij de aankoop van de dagelijkse boodschappen maar ook bij de aankoop van elektrische apparaten overschatten vaders hun eigen invloed het meest.
Het aankoopproces is in te delen in vier fasen: idee, informatie zoeken, overleg/keuze en aankoop. Bij de aankoop van een televisie en digitaal tv-pakket hebben vaders in alle fasen een dominante rol. Kinderen spelen vooral een belangrijke rol in de verschillende fasen bij de aankoop van een spelcomputer en games. Bij de aankoop van een computer en digitale camera domineert niet één gezinslid bij het aankoopproces maar spelen alle gezinsleden een rol.
Bij het bepalen van een strategie voor marketeers of mediaspecialisten is het nuttig om argumenten aan te dragen waar zowel vaders, moeders als thuiswonende kinderen iets aan hebben bij gezinsaankopen. Maak hierbij niet te snel gebruik van stereotyperingen, waarbij bijvoorbeeld mannen in vrouwenrollen worden neergezet.
Voor adverteerders is het van belang om kinderen zoveel mogelijk op een positieve manier te beïnvloeden. Kinderen hebben een grote stem in het gezin als het gaat om gezinsaankopen. Loyaliteit zou daarom van jongs af aan moeten worden bevorderd.