‘Marketeers nauwelijks geraakt door crisis’
26-06-2012 (08:31) - Marketing
Het aantal vacatures voor marketeers daalt tot en met april 2012 met slechts 3 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De marketeer ontspringt als een van de weinigen de dans van dalende vacatures tijdens de aanhoudende economische crisis. Vacatures voor aanpalende disciplines als communicatie en marketingcommunicatie dalen fors met respectievelijk 28% en 40%. Dit blijkt uit de analyse "Trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt Marketing & Communicatie, 2e kwartaal 2012" van Michel Verdoold, competence director M&C bij Yacht.
Tot en met mei 2012 is over de hele breedte van het vak een daling te zien van 12%. De totale daling in de markt bedraagt 19%. De stijging die in januari en februari nog zichtbaar was, is inmiddels omgeslagen.
Michel Verdoold: ‘Door de onzekere politieke en economische omstandigheden stellen organisaties investeringen en inhuur van nieuwe hoogopgeleiden uit en de professionals zelf lijken niet van plan om van baan te veranderen in deze tijden. Marketeers worden echter ontzien. Zij leveren een strategische bijdrage aan het ontginnen van nieuwe markten en het ontwikkelen van nieuwe producten. Vooral online- en retailmarketeers zijn erg in trek op dit moment. Voor hen zijn er volop mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Voor alle andere communicatie- en marcomprofessionals is het nu niet het moment om van baan te veranderen. De spoeling aan vacatures is dun en de kans op een vast contract bij een nieuwe baan is zeer klein.’