Meer Eredivie op het web
21-01-2010 (10:02) - Marketing
Voetbal International, Voetbal.nl, RTLvoetbal, KPN, Ziggo, UPC, YouTube en MSN zullen video's van de Eredivisie voetbal gaan verspreiden met gratis content. De reclameopbrengsten worden door verdeeld tussen Eredivisie en de betreffende partners. “Voorheen werd deze content enkel via de websites van de clubs gedistribueerd. Eredivisie en clubs hebben gezamenlijk besloten om via een online medianetwerk de content te publiceren. De belangrijkste reden is vergroting van ons bereik. Dat bedraagt nu ongeveer één miljoen bezoekers en zal gaan naar 5 miljoen”, zegt Jan de Vries, content en business development manager van Eredvisie C.V. in Maarsbergen. Donderdag begint het officieel, maar enkele partijen zijn al begonnen zoals Voetbal.nl, met reclame van Eredivisie Live zelf. Verkoop van abonnementen en online te betalen wedstrijden is een belangrijk doel. De teller staat nu op ruim 400.000 betalende TV abonnees .
Met de genoemde sites bereiken de clubs volgens De Vries zo’n drie miljoen unieke bezoekers per maand. Eredivisie is in overleg met een aantal belangrijke sportsites zoals AD Sportwereld . De publieke omroep NOS.nl zal dit niet doorgeven vanwege de reclame. maar met tvgids.nl zijn vergevorderde gesprekken. Het totale bereik moet dan op 5 miljoen komen. Eredivisie spreekt van een ‘online media netwerk’ daar zowel technisch als commercieel een nieuw netwerk is opgetuigd: “Voor het Eredivisie Online Media Netwerk is een zelfstandige infrastructuur aangelegd met een Silverlight video player, centrale content distributie en adserving. We werken nog aan een flash-versie. Sport2Media verzorgt de hele distributie en heeft dat ook opgebouwd. KPN doet de streaming.” Vanwege technische euvels zijn de beelden op KPNvandaag en HetNet.nl overigens pas over een paar weken te zien.