Meeste online boekenkopers kiezen Bol.com

15-06-2011 (09:23) - Marketing

Wanneer respondenten zich online oriënteren op boeken, is de kans het grootst dat ze deze uiteindelijk bij Bol.com zouden willen aanschaffen. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in mei uitvoerde. Een jaar eerder was Bol.com al winnaar van hetzelfde onderzoek. Het aandeel van de totale voorkeur en de voorsprong op de concurrentie is ditmaal echter significant kleiner. De respondenten gaven in totaal 229 individuele beoordelingen over 64 verschillende websites.
 
Kwam in mei 2010 al 97,5% van de respondenten tijdens de oriëntatie op Bol.com terecht, inmiddels betreft het zelfs de gehele respondentengroep. Slechts 2,5% hiervan besluit na de eerste indruk om af te haken. De website scoort eerste plaatsen op de thema’s Web Imago, Kwaliteit, Gebruiksvriendelijkheid, Informatiewaarde en Vormgeving. Toch wijzen veel respondenten een andere website aan als favoriet. Bol.com krijgt 27,5% van de totale voorkeur, terwijl het in mei 2010 nog om 50% ging.
 
65% van de respondenten bezoekt de website van selexyz tijdens de oriëntatie. Ook hier haakt slechts een enkele bezoeker af na de eerste indruk. Selexyz.nl behaalt de eerste plaats op het thema Eerste Indruk en scoort verder goed op Vertrouwen en Gebruiksvriendelijkheid. 15% van de respondenten wijst selexyz aan als favoriet.
 
Bruna eindigt als derde, zowel op de ranglijst als qua online vindbaarheid. De helft van de respondenten raadpleegt Bruna.nl tijdens het onderzoek. Opnieuw haakt slechts een enkele bezoeker direct af. De website presteert vooral goed op de thema’s Vertrouwen en Web Imago. De voorkeur voor Bruna daalt ten opzichte van de vorige meting van 7,5% naar 2,5%.

 


Bureaus

Media

Economisch