MKB’er weinig actief met Social Media

30-03-2011 (09:33) - Marketing

MKB is nog weinig actief met het gebruik van social media voor hun bedrijfsvoering. Slechts een kleine groep MKB-ondernemers gebruikt social media actief voor hun bedrijf. Dit blijkt uit het nieuwste BusinessLocus-onderzoek van Motivaction onder ruim ruim 1.200 ondernemers in het MKB. Onderzocht is hoe ondernemers met zakelijke informatie omgaan in hun organisatie. Het zijn vooral de Ontplooiers en de Jagers die een grote veelzijdigheid vertonen in het gebruik van social media, terwijl de Pragmatici en Experts nauwelijks social media gebruiken. Hoeders gebruiken privé wel social media, maar zakelijk veel minder.

Er zijn grote verschillen tussen MKB'ers in de manier waarop zij zich oriënteren op, en informeren over hun vakgebied. Met behulp van het BusinessLocus-model, waarin zes typen ondernemers worden onderscheiden, is het mediagebruik van het MKB in kaart gebracht. Ontplooiers en Jagers oriënteren zich breed via de traditionele én via de nieuwe media. Experts en Pragmatici vertrouwen in de eerste plaats op de eigen kennis en raadplegen onregelmatig én nogal willekeurig nieuwe media. Hoeders informeren zich vooral vanuit de privésituatie.

Ontplooiers en Jagers, resp 34% en 4% van het MKB, hebben social media ontdekt als belangrijke bron van informatie voor hun bedrijfsvoering. De progressieve en op het bedrijf gerichte Ontplooier en de innovatieve en markt- en doelgerichte Jager zijn actief op zoek naar alle informatie die ze kunnen krijgen. LinkedIn is het meest populair, vooral bij de Jagers (55% Ontplooiers vs. 64% Jagers), daarnaast is Facebook (42% en 36%) een vertrouwd kanaal en is twitteren, privé en zakelijk, redelijk populair (26% en 17%).

De MKB-groep Experts (22%) is sterk op zichzelf en de eigen expertise gericht. Deze groep is sterk overtuigd van hun eigen kunnen en vertrouwen weinig op anderen, buiten het eigen netwerk. Social media worden dan ook weinig gebruikt. Datzelfde geldt voor Pragmatici (26%), Pragmatici zijn no-nonsense ondernemers die vooral vertrouwen op de professionals die ze om zich heen hebben verzameld, zoals de accountant. Ook voor hen geldt dat internet en social media weinig worden gebruikt.

Daar waar het gebruik van social media gemeengoed onder consumenten lijkt te worden, zijn zakelijke toepassingen onder het MKB nog veel minder wijdverspreid. De drijfveren van de ondernemer bepalen in belangrijke mate hoe hij met zijn bedrijf omgaat, en dat geldt ook voor het gebruik van social media. Tot deze conclusie komen de onderzoekers Rob Doornbos en Pieter Paul Verheggen. ‘Het is vooral onwetendheid die een grote groep ondernemers afhoudt van het gebruik van social media in hun bedrijf. De sterke overtuiging dat men het zelf wel weet, maakt dat zij in beperkte mate gebruik maken van deze eigentijdse informatiebron’, aldus Rob Doornbos.

Verheggen ziet hier een taak weggelegd voor MKB-Nederland ‘Het MKB als belangrijke motor achter de Nederlandse economie heeft baat bij goed gebruik van social media. Zowel voor het opdoen van inspiratie voor innovaties als het in contact komen met interessante marktpartijen. MKB-Nederland zou met name ondernemers die op dit gebied achterblijven kunnen helpen met meer kennis over het gebruik en de toepassingen van social media. Op deze wijze kan het potentieel onder MKB- bedrijven beter worden benut.’. Marc Pieterse (N=5) voegt hieraan toe: ‘Je ziet duidelijk dat een doelgroepgerichte aanpak kan helpen in een effectieve en succesvolle strategie om dit onderwerp bij de ondernemers op de agenda te krijgen.’
 


Reacties

in het kader van Practice what you preach: kan iemand Motivaction (NL) vinden op Twitter, Facebook of Linkedin? ;)
Wouter Mellaart @ 30-03-2011 14:52 uur
Uh, ja ja en ja?
Monique @ 01-04-2011 11:42 uur

Bureaus

Media

Economisch