Nederlandse online consument wantrouwend

16-12-2009 (10:08) - Marketing

Onderzoek onder Europese consumenten waaronder Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koningrijk toont aan dat online aanbevelingen de meeste invloed hebben op aankoopbeslissingen van de consument. Maar voor het controleren van feiten worden de traditionele bronnen zoals kranten en tijdschriften nog steeds geraadpleegd.

Weber Shandwick een van de grootste communicatieadviesbureaus in de wereld heeft 5464 Europeanen gevraagd door welke communicatiekanalen ze worden beïnvloed bij het nemen van aankoopbeslissingen. Online aanbevelingen hebben met gemiddeld 24%  in  alle Europese landen veruit de grootste impact. Daarna gevolgd door beïnvloeding van familie en vrienden (20%), winkelpersoneel (13%), Print (12%), Corporate Website (12%), RTV (9%) en Advertising (9%). Verder laat het onderzoek nog wat opmerkelijke feiten zien:

35% van de Europeanen (m/v 18-49) staat open voor interactie met merken via social media. Nederland vormt hierop een opmerkelijke uitzondering, want het merendeel (51%) geeft aan hier niet voor open te staan. Dit in tegenstelling tot Italië en Spanje waar respectievelijk 50% in Italië en 47% in Spanje aangeeft geen bezwaar te hebben tegen interactie met merken binnen hun social space.
Jongeren (tot 35 jaar) laten zich meer nog dan ouderen beïnvloeden door de traditionele media (RTV en Print). De invloed van advertising is op weg naar een dieptepunt. Waar het gemiddelde in Europa op 9% ligt is de erkenning van de invloed in Nederland met 7% een van de laagste in Europa. In Europa is men het eens dat wat men leest online niet per definitie ook waar hoeft te zijn. Het merendeel van de ondervraagde consumenten (40%) zoekt daarom bevestiging van feiten in de traditionele media.

De resultaten tonen aan dat de ontwikkeling van web 2.0 grote invloed heeft op communicatie. Het bereiken van consumenten is niet meer gebonden aan de keuze van één mediakanaal. Voor communicatieprofessionals is het zaak steeds opnieuw te kijken naar de combinatie van mediakanalen die het grootste bereik en beïnvloeding onder de consumenten genereren.

‘De impact van deze resultaten geven duidelijk aan dat enkel een social media aanpak geen zoden aan de dijk zet. Merken gebruiken nog te vaak online en offline kanalen apart van elkaar, hetzelfde geldt voor bureaus waar de specialisatie op offline of online is gericht. Wil een campagne het bereikte resultaat halen, dat moeten geïntegreerde planning en PR 2.0 een belangrijke rol spelen’, aldus Piet-Hein van Aalst, strategy director Weber Shandwick Nederland.

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch