Niets nieuw in de schappen

27-04-2010 (09:52) - Marketing

Het aantal succesvolle producten dat in 2009 nieuw in de supermarkt werd geïntroduceerd staat fors onder druk. Enerzijds wordt dit veroorzaakt door behoudend consumentengedrag als gevolg van de crisis, anderzijds door een minder creatief/baanbrekend introductie aanbod van fabrikanten en terughoudendheid bij supermarkten. Dat blijkt uit de Intro Top 20 van marktonderzoekbureau IRI Nederland B.V. die vandaag in Foodmagazine wordt gepubliceerd.

Nieuwe producten in de Nederlandse supermarkten hebben het in 2009 niet makkelijk gehad. Slechts 3 innovaties behaalden een omzet van meer dan 100.000 euro per week. Twee jaar geleden waren dat er nog 13! De grootste introductie is Marlboro Flavor Plus. Deze sigaret, met 'extra smaak' als gevolg een ander filter, boekt in zijn eerste jaar de hoogste weekomzet van alle nieuwe producten die de laatste tien jaar op de markt zijn gebracht. In de Top 20 van 2009 staan verder twee volledig nieuwe merken: Jillz, het pils-alternatief voor vrouwen van Heineken en Monster, de energydrink van Coca-Cola. De top wordt verder gevuld met nieuwe concepten en smaakvarianten onder bestaande merken.

Het merk Mona is met maar liefst 3 introducties de hofleverancier van de Top 20. Opvallend is verder dat multinationals de lijst domineren. 'Die ontwikkeling zien we al langer, maar hij zet wel door. De grote jongens met de ruimere budgetten voor R&D, media en promotie-ondersteuning vullen de Intro Top 20', aldus Ronald Laureijsen, Business Insights Director van IRI Nederland. Alleen Beemster 30+ kaas en Remia Feestsauzen zijn afkomstig van relatief kleine lokale bedrijven.

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch