Nieuwjaarswens nog steeds per post

29-12-2009 (10:00) - Marketing

Bijna alle Nederlanders (96%) sturen hun nieuwjaarswens per post. Het versturen van een nieuwjaarswens per e-mail (39%) of via sociale netwerksites zoals Hyves (21%) is beduidend minder populair. Marco Borsato is de Bekende Nederlander die door velen in het nieuwe jaar het liefst een hart onder de riem wordt gestoken. Dit alles blijkt uit een recente peiling van TNT Post onder ruim 500 Nederlanders om te achterhalen hoe Nederlanders elkaar een gelukkig Nieuwjaar wensen.

De meeste Nieuwjaarskaarten (90%) worden gestuurd naar familie, gevolgd door vrienden (83%), kennissen (65%), collega's (35%) en partners (10%). En desgevraagd naar wie absoluut geen kaart wordt gestuurd, geeft 10 procent van de ondervraagden aan: de werkgever in de persoon van de baas. Gezondheid en geluk zijn de populairste thema's voor een nieuwjaarskaart.

Ook opvallend in het onderzoek is dat het bezoeken van familie op Nieuwjaarsdag ruim een derde van de ondervraagden tegenstaat, dat pakweg 10 % een hekel heeft aan de kater en dat eenzelfde aantal niet blij is met het feit dat de winkels dicht zijn op Nieuwjaarsdag. Daar tegenover staat dat hoe ouder men is, hoe vaker men geniet van alles rondom de Nieuwjaarsviering.

De meeste Nieuwjaarswensen worden neutraal overgebracht door een handdruk (47%) of alleen verbaal (10%). Drie op de tien Nederlanders gaan een stuk amicaler met elkaar om en geven drie zoenen of zelfs een omhelzing bij het overbrengen van de Nieuwjaarswens aan collega's. Vrouwen willen vaker gezoend worden door hun collega's dan mannen. De Mexicaanse griep speelt hierbij geen rol. Ruim drie kwart (77%) van de Nederlanders geeft aan hier niet bij stil te staan als zij anderen een gelukkig Nieuwjaar wensen. Ook uit het verjaardagsonderzoek dat afgelopen juli door TNT Post werd uitgevoerd, bleek dat zoenen op het werk, vooral bij mannen, niet erg populair is. Het overgrote deel van de bevolking werd ook in dit onderzoek het liefst met een handdruk gefeliciteerd.

De Bekende Nederlander die Nederlanders graag een gelukkig Nieuwjaar willen toewensen en dus een Nieuwjaarskaart zouden sturen, is Marco Borsato (10%). De persoonlijke boodschap die Nederlanders in de kaart zouden zetten is in de meeste gevallen een reactie op het faillissement van The Entertainment Group.

 


Bureaus

Media

Economisch