Nike hét Olympisch merk, Unox tweede
02-03-2010 (10:01) - Marketing
Maar liefst twee derde van de Nederlanders vindt het merk Unox bij de Olympische Winterspelen in Vancouver passen. Dit blijkt uit een onderzoek dat Synovate deze week uitvoerde onder 1.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder. De associatie met de Spelen is vergelijkbaar met merken als Rexona (68%) en Asics (67%). Alleen het sportmerk Nike wordt nog meer met de Spelen geassocieerd, namelijk 86 procent.
Verder blijkt uit het onderzoek dat de 1.500 meter schaatsen waarin Mark Tuitert goud pakte het mooiste sportmoment is van de Spelen in Vancouver volgens de Nederlanders. Op de tweede plaats volgt de gouden race van Sven Kramer op de 5.000 meter. Verrassend is dat als derde de 10.000 meter wordt genoemd waarin Sven Kramer gediskwalificeerd werd en Bob de Jong brons won. Dit moment werd nog vaker genoemd dan de ritwinst van Ireen Wüst op de 1.500 meter. Hierbij dient vermeld te worden dat ten tijde van het onderzoek het goud van Nicolien Sauerbreij nog niet bekend was.