Organisaties maken weinig gebruik van sociale media

31-03-2011 (09:19) - Marketing

Sociale media nemen een steeds belangrijker plaats in in de relatie die organisaties hebben met hun klanten. Dat blijkt wel uit het feit dat het overgrote deel van de respondenten persoonlijk gebruik maakt van sociale media. LinkedIn is hierbij veruit het meest populair. Opvallend is echter ook dat een groot deel van de organisaties nog geen gebruik maakt van de sociale media. Maar liefst 44% van de respondenten geeft aan dat hun organisatie nog geen actief gebruik maakt van de sociale media. En dat terwijl meer dan de helft van de respondenten werkzaam is bij een organisatie met meer dan 100 werknemers.

Bedrijven die wel actief zijn, zijn dit vooral op LinkedIn en Twitter (76% resp. 48%). Ruim 66 procent van de respondenten, die gebruik maken van sociale media, vindt de nieuwe media belangrijker dan de oude media. Ongeveer 32 procent vindt de nieuwe en oude media even belangrijk.

Uit de enquête komt verder naar voren dat bedrijven sociale media vooral gebruiken voor promotie- en marketingdoeleinden van het bedrijf. De sociale media worden gebruikt om te netwerken met klanten en collega’s en als communicatiemedium binnen het bedrijf en naar de buitenwereld. Uit de enquête is verder op te maken dat de sociale media veel functionaliteiten van de “oude media” hebben overgenomen. De nieuwe functionaliteiten, zoals kennisdeling en klantparticipatie, zijn nog ondervertegenwoordigd. Om te bepalen of sociale media succesvol zijn, is de respondenten gevraagd hoe zij het succes van de door hun gebruikte sociale media meten. Of de aanwezigheid van de eigen organisatie op sociale media succesvol is wordt vooral afgemeten aan de hoeveelheid activiteit en het aantal bezoekers.

Van de organisaties die nog niet actief zijn, geeft 34% aan dat dit is omdat men er nog geen tijd voor heeft gehad. 29% geeft aan niet de juiste kennis in huis te hebben. 15% wil er geen geld aan besteden. 1 op de 4 respondenten geeft aan dat dit is omdat de organisatie er geen belang bij heeft of er de toegevoegde waarde niet van ziet. Van de niet-actieve organisaties schat 31% in dat ze in de nabije toekomst (tussen nu en zes maanden) actief gaan worden op één of meer sociale media. LinkedIn, Twitter en Facebook zijn hierbij het meest populair. Slechts 35% van de respondenten geeft aan sociale netwerken te volgen op informatie over het eigen bedrijf (“webcare”). Dat is maar één op de drie organisaties. Organisaties die de sociale media monitoren, volgen vooral sociale netwerken als Twitter, Linked In en Blogs op informatie over de organisatie.
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch