QR-codes van grote waarde voor adverteerders
14-06-2011 (08:06) - Marketing
Advertenties in dagbladen en tijdschriften worden steeds vaker voorzien van Quick Response (QR) codes. Door deze codes te scannen met de camera van een mobiele telefoon krijgt de lezer toegang tot allerlei aanvullende informatie via mobiel internet. Uit onderzoek van Telegraaf Media Nederland onder bezitters van mobiele telefoons met internet blijkt dat 68 procent QR-codes als positief waardeert en graag in advertenties terug zou willen zien.
Ruim de helft van de Nederlanders bezit elektronica met een camera en de mogelijkheid tot mobiel internet. Na uitleg over de functionaliteit van QR-codes geeft 31 procent aan wel eens QR-codes gebruikt te hebben en wil 68 procent deze terugzien in advertenties. Het verkrijgen van aanvullende informatie, het kunnen meedoen met acties en direct bestellen worden gezien als de meest interessante mogelijkheden van QR-codes. QR-codes worden vooral interessant gevonden bij advertenties van reizen, restaurants en films. Maar ook bij festivals en vacatures wordt het als een positieve toevoeging op een printadvertentie gezien.
Bij vacatures zijn vooral een uitgebreide omschrijving van de vacature en het bedrijf, maar ook het opslaan en direct kunnen reageren interessante mogelijkheden van de QR-code. Voor de reisbranche geldt dat vooral foto’s en meer informatie, maar ook acties, aanbiedingen en bewegend beeld tot interessante mogelijkheden worden gezien.