Samsom en AH ‘geloofwaardige merken’

12-09-2012 (08:37) - Marketing

In het onderzoek ‘Geloofwaardige Merken 2012’ is Samsom de meest geloofwaardige lijsttrekker. Samsom wint het van Roemer en Pechtold (de nummers 2 en 3). Rutte staat op de 7e plaats. Het onderzoek geeft duidelijk weer wat het effect is van de verkiezingscampagne op de geloofwaardigheid van de politici. Wie zijn de stijgers, wie zijn de dalers? Zijn links/progressieve politici geloofwaardiger dan rechts/conservatieve politici?
 
Albert Heijn is het meest geloofwaardige merk. Het supermarkt-merk laat niet alleen de directe concurrentie achter zich, maar tevens ruim honderd fmcg-merken. Daarnaast is ook de geloofwaardigheid van de merken uit de bankensector gemeten. Verrassend of niet: de geloofwaardigheidsscore van Albert Heijn ligt een flink stuk hoger dan die van ‘de banken’. Het gat met de lijsttrekkers die nu meedoen aan de Tweede Kamerverkiezingen is zowaar nog groter. Voor het meest geloofwaardige merk en de meest geloofwaardige lijsttrekker staat er een Award klaar: Het Rode Kapje.
 
Het onderzoek Geloofwaardige Merken is dit jaar voor de eerste keer uitgevoerd en is een initiatief van Waal aan de Maas en Daccle. Het veldwerk is uitgevoerd door SSI onder ruim 5.000 respondenten en is gehouden van 10 augustus tot en met 10 september. Het onderzoek laat een aantal opmerkelijke vondsten zien. Zo hebben vrouwen gemiddeld meer geloof in merken dan mannen; hebben jonge mensen meer geloof in merken dan ouderen; en vindt men de geloofwaardigheid van banken en politici belangrijker dan van de fmcg-merken en supermarkten. Echter, de geloofwaardigheidsscores van de banken en de politici blijken significant lager dan die van de andere categorieën. Winnaar Albert Heijn heeft Douwe Egberts en Bolletje in haar kielzog. Red Bull is in de totaallijst het minst geloofwaardige merk. Het complete rapport kan men downloaden via www.geloofwaardigemerken.nl
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch