Sterke stijging customer media

03-08-2011 (09:22) - Marketing

Bedrijven en instellingen zetten customer media in, bijvoorbeeld relatiemagazines, personeelsbladen en electronische nieuwsbrieven. In 2006 werd het aantal van 11.500 titels gemeten, maar nieuw onderzoek toont aan dat dit aantal inmiddels is gestegen tot 16.000. Het Customer Media Trendonderzoek 2011 is uitgevoerd door de Customer Media Council, in casu dr. Suzanne de Bakker die ook het onderzoek van 2006 heeft uitgevoerd.

Het onderzoek vond plaats in samenwerking met de beroepsvereniging Logeion en branchevereniging Smin. De onderzoeksresultaten worden nader geanalyseerd en zullen bekend worden gemaakt tijdens het Nationaal Customer Media Congres op 22 september.
 
Er werden in Nederland al customer media gemaakt voordat we konden spreken van een professionele bedrijfsjournalistieke of customer media beroepsgroep; in 1882 verscheen De Fabrieksbode, het 1e personeelsblad in Nederland.
 
In 2006 verscheen een studie van dr. Suzanne de Bakker ‘Bedrijfsjournalistiek in Nederland’, geïnitieerd door Logeion. Deze studie toonde toen aan dat door organisaties met meer dan tweehonderd medewerkers in Nederland ongeveer 11.500 customer media werden gepubliceerd, uitgesplitst in 6.000 interne titels, zoals personeelsbladen en 5.500 externe titels, zoals klantenmagazines.
 
Dat aantal is in de afgelopen vijf jaar fors gegroeid. Uit het Customer Media Trendonderzoek 2011 dat dit voorjaar is gehouden blijkt dit aantal in de afgelopen vijf jaar te zijn gestegen naar 16.000 titels. Dit aantal bevat titels die bestemd zijn voor interne en/of externe doelgroepen, en kunnen in print en/of digitaal verschenen zijn.
 
De resultaten van het trendonderzoek zijn opvallend. Zoals ook bijvoorbeeld de trend dat insourcen van deze vormen van communicatie lijkt toe te nemen. De onderzoeksresultaten worden gepresenteerd op het 6e Customer Media Congres, op 22 september in de Philharmonie in Haarlem. De resultaten verschijnen ook in het vierde boek over relatiemedia dat tijdens het congres uitgegeven wordt.
 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch