Toyota meest groene merk

27-06-2012 (08:38) - Marketing

Toyota is opnieuw de nummer 1 op de wereldwijde ‘Best Global Green Brands 2012’ ranglijst van Interbrand. Daarnaast worden dit jaar Johnson & Johnson (nr.2) en Honda (nr.3) verwelkomd in de top drie van de groene ranglijst van het merkenadviesbureau, die gebaseerd is op zowel de publieke perceptie van duurzame merken als de daadwerkelijke groene prestaties van die merken, zoals door Deloitte gemeten voor dit onderzoek. Nissan (nr.21), H&M (nr.46) en UBS (nr.50) zijn dit jaar nieuw op de lijst, met H&M als enige modeketen binnen de top 50.
 
Net als vorig jaar veroveren twee Nederlandse merken een plaats op de Best Global Green Brands ranglijst; Philips (nr.31) en Shell (nr.34). ‘Hoewel geen grote verschuivingen qua positie op de ranglijst voor deze merken, zien we wel een ander opmerkelijk verschil ten aanzien van vorig jaar. In tegenstelling tot de ranglijst van 2011 zien we nu dat Shell door mensen als duurzamer wordt gezien dan de werkelijke groene prestaties van het bedrijf. Hier bestaat een licht risico voor het merk’, licht Patrick Stal Managing Director van Interbrand Amsterdam toe. Hij vervolgt: ‘Voor Philips geldt nog steeds dat perceptie van mensen ten opzichte van de duurzame prestaties van het merk achterblijft op de sterke prestaties van de organisatie op dit gebied. Deze zouden nog steeds een sterker relevant onderdeel van het merk gemaakt zouden kunnen worden.’

De lijst wordt dit jaar gedomineerd door automerken, met Toyota opnieuw als aanvoerder van de lijst. Niet geheel verrassend, gezien duurzaamheid nog steeds een van de kernprioriteiten is van het merk. Met de Toyota Prius bemachtigde het merk hun duurzame perceptie. Hieraan is recentelijk een heel scala aan duurzame auto’s toegevoegd, waaronder het eerste Toyota plug-in model. Toyota is een van de acht automobiel merken die in de Best Global Green Brands ranglijst terug te vinden zijn, waarvan naast Toyota nog drie in de top tien staan: Honda (nr.3), Volkswagen (nr.4), BMW (nr.10). 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch