Vijftigplusser steeds vaker online
22-06-2011 (09:22) - Marketing
Met de opkomende vergrijzing in het achterhoofd is onder 271 online actieve vijftigplussers de Digital Senior Scan uitgevoerd door onderzoek- en adviesbureau MeMo2. Deze scan geeft inzicht in het internetgebruik van de surfende senioren. Het blijkt dat bedrijven het nog steeds lastig vinden om deze doelgroep te bereiken. Doorgaans concentreren bedrijven zich op de leeftijdscategorie 20-49, terwijl Nederland in 2010 bijna zes miljoen 50-plussers telde. En dat worden er alleen nog maar meer.
De groep vijftigplussers blijft de komende jaren groeien in Nederland. Marcel Vogels van MeMo2: ‘Onze onderzoeksresultaten geven aan dat deze groep Nederlanders sneller met hun tijd meegaat dan door bedrijven wordt verondersteld. Senioren hebben relatief meer tijd en geld tot hun beschikking en zijn daardoor juist een interessante doelgroep. Net als jongeren geven vijftigplussers namelijk aan internet niet meer weg te kunnen denken uit het dagelijks leven. Meer dan de helft, 52%, kan zich zelfs geen leven meer voorstellen zonder het wereldwijde web. Opvallend is dat 33 % van de ondervraagden aangeeft zich onrustig te voelen zonder internetverbinding, 37% blijft ’s avonds zelfs later op om op internet te kunnen surfen.’
Een overgrote meerderheid (88%) geeft aan internet te gebruiken voor ontwikkeling en zelfontplooiing. Het web wordt voor een groot gedeelte gebruikt om te bankieren en te e-mailen, maar ook veelvuldig om nieuws te vergaren en informatie te zoeken of producten te vergelijken. Ook webwinkelen is een van de bezigheden van de online actieve vijftigplusser, maar liefst 39% geeft aan regelmatig iets online te kopen.
Belangrijk bij het webwinkelen vindt de vijftigplusser de prijs van het product (53%), de betrouwbaarheid van het merk (37%) en recensies van andere gebruikers (34%). Webwinkels doen er goed aan hun uitstraling te toetsen op gezelligheid, 22% van de 50-plus vrouwen vindt ongezellige webshops namelijk een nadeel van online winkelen. Van de online shoppers bezoekt meer dan de helft eerst een vergelijkingssite voordat men een aankoop doet.