2015 beste jaar Discovery Networks Benelux
13-01-2016 (11:25) - Media
Afgelopen jaar was het meest succesvolle jaar tot nu toe voor Discovery Networks Benelux.
Dit komt door forse investeringen in de zendergroep, zoals de aankoop van verschillende lokale rechten voor de sportzender Eurosport, de lancering van de vrouwenzender TLC in Vlaanderen en meerdere lokale producties voor zowel Discovery Channel als TLC.
vollere markt
Discovery Networks groeit in een markt die steeds voller wordt en waar veel verschuivingen in kijkgedrag te zien zijn. In Nederland eindigt de zendergroep op een marktaandeel van 6.4% (20-49) en in Vlaanderen op 3.0% (18-44).
TLC is sinds 30 maart 2015 ook te ontvangen in de Vlaamse huiskamers en heeft voor een forse groei gezorgd voor het marktaandeel van Discovery Networks in Vlaanderen.
commerciële doelgroep
In de commerciële doelgroep 18-44 is Discovery Networks Vlaanderen van 2% (2014) naar 3% marktaandeel (2015) gestegen. Dit is een stijging van maar liefst 46%.
De aankoop van rechten als de MotoGP, de Serie A, maar ook de Olympische Spelen zijn duidelijke investeringen in Eurosport, die nu al effect hebben.
MotoGP was bijvoorbeeld het meest succesvolle evenement op Eurosport in Nederland het afgelopen jaar, dat tevens het profiel van de zender mannelijker en jonger heeft gemaakt.
Het aandeel van de doelgroep Man 20-49 in het totaal aantal kijkers is tijdens de MotoGP meer dan verdubbeld in vergelijking met het zendergemiddelde.
Zowel Discovery Channel als TLC hebben verschillende nieuwe lokale producties ontwikkeld , die succesvol zijn gebleken.
Linda Ontdekt… Sex en Escorts
In Nederland zijn dit voor TLC de documentaire ‘Linda Ontdekt… Sex en Escorts’ met Linda Hakenboom en de documentaire en serie over het transgenderkoppel ‘Louisa & Rosanna’. Voor Discovery Channel was dit ‘Wildlife Conservation’ (met Laurens de Groot).
In Nederland zijn dit voor TLC de documentaire ‘Linda Ontdekt… Sex en Escorts’ met Linda Hakenboom en de documentaire en serie over het transgenderkoppel ‘Louisa & Rosanna’. Voor Discovery Channel was dit ‘Wildlife Conservation’ (met Laurens de Groot).
Voor Vlaanderen heeft Discovery Channel ‘You Have Been Warned’ (met Maxime De Winne) uitgezonden. TLC heeft de veelbesproken documentaires: ‘Het Zijn Maar Woorden’ (met Amaryllis Uitterlinden) en ‘Eline Gets Dirty’ (met Eline De Munck) uitgezonden.
Ook de samenwerking met BrandDeli, dat in 2015 voor het eerst een vol jaar heeft gedraaid is zeer succesvol. Niets voor niets zijn ze uitgeroepen tot de nr.1 TV exploitant en nr.3 media bedrijf in het Adformatie Kerstrapport.