Journalistieke start-up bij KRO-NCRV
07-01-2016 (15:31) - Media
KRO-NCRV heeft een groep jonge journalisten aan zich verbonden die met innovatieve journalistieke projecten aan de slag gaat. Deze interne start-up lanceert deze week ‘Brandstof voor bij het nieuws’, een app en social-media toepassing waarin het nieuws van perspectief wordt voorzien.
digital natives
De redactie van Brandstof brengt andere perspectieven bij het nieuws, kort en bondig en aangevuld met met pakkende visuals en verrassende infographics. Alleen maar online en mobiel. Brandstof is bedoeld voor de ‘digital natives’ van 20-35 jaar en is actief op Facebook, Twitter en Instagram. Op de speciale app kan door de verschillende perspectieven van het nieuws worden gebladerd. Brandstof is een toepassing waarmee KRO-NCRV in de lijn van de zogenaamde 'constructieve journalistiek' gaat staan, waarbij naast verslaggeving ook oplossingen worden aangedragen.
drie jonge journalisten
Brandstof wordt gemaakt door drie jonge journalisten: Arja van den Bergh (betrokken bij Expertisecentrum Journalistiek), Luux Ex (in 2015 winnaar van de Tegel van de Toekomst voor zijn project Page Facts), Stephan Vegelien (mede-eigenaar De Uitlegfabriek) en informatiedesigner Leon de Korte. Journalist Robbert ter Weijden, tot voor kort verslaggever van De Monitor, stuurt het team aan.