Krimp in radioreclamebestedingen
29-10-2015 (17:12) - Media
De netto radioreclamebestedingen in het derde kwartaal van 2015 bedragen ruim 42 miljoen euro. Dit is 2,5 miljoen minder dan in dezelfde periode van 2014. Het aantal adverteerders is toegenomen van 815 vorig jaar naar 862 dit jaar. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).
De spotbestedingen in het derde kwartaal van 2015 komen uit op 39,5 miljoen euro, een daling van 2,8 miljoen euro. De non-spotbestedingen stijgen wel in het derde kwartaal, namelijk met 0,3 miljoen naar bijna 2,6 miljoen euro.
Kruidvat is net als vorig jaar de grootste radioadverteerder in het derde kwartaal. Renault stijgt naar de tweede plaats (was nummer 93 in 2014) en Ziggo zakt een plaats naar de derde positie. Retail is veruit de grootste branche op radio en transport is een goede tweede. Deze twee branches hebben in het derde kwartaal van dit jaar respectievelijk 16,7% en 15,4% meer op radio besteed. De nummer drie qua branches, financiële dienstverlening, is juist flink gedaald, met 16,6%.
RAB