Libelle Tijdschrift van het Jaar
09-12-2008 (10:47) - Media
Het weekblad Libelle heeft gisteravond op het elfde TijdschriftenGala de Mercur Tijdschrift van het Jaar 2008 gewonnen. Arno Kantelberg van Esquire werd uitgeroepen tot Hoofdredacteur van het Jaar. Het maandblad LINDA. veroverde twee Mercurs, de jaarlijkse prijzen in de tijdschriftenbranche: die voor de Cover en die voor Artdirection van het Jaar.
De oeuvreprijs, de Mercur d'Or/LOF-prijs voor Publiekstijdschriften, werd door de vakjury onder voorzitterschap van Theo Bouwman unaniem toegekend aan Cisca Dresselhuys, oud-hoofdredacteur van Opzij. Volgens de jury was zij als hoofdredacteur 27 jaar het zeer uitgesproken en duidelijk herkenbare boegbeeld van 'Opzij'. Daarmee werd ze niet alleen een icoon van de vrouwenbeweging maar ook een helder rolmodel voor de vele vrouwelijke hoofdredacteuren die haar voorbeeld daarna zouden volgen.
‘Broers en zussen’
Voor de bomvolle theaterzaal van het Event Centre Aalsmeer sprak Auke Visser, de voorzitter van de Groep Publiekstijdschriften van het NUV van het ‘recordjaar 2008’: ‘Een recordaantal inzendingen: 172. Een recordaantal genomineerden: 39. Vooral ook een recordaantal nieuwe tijdschriften dat het afgelopen jaar is verschenen. We doorbraken de magische grens van meer dan honderd nieuwe publiekstijdschriften in Nederland. Om precies te zijn: 108. Opvallend bij de nieuwe titels is dat er veel 'meeliften' op grote namen van 'broers en zussen' in bladenland uit de grote uitgeefhuizen. Daarnaast komt er een constante stroom van nieuwe gesegmenteerde titels van kleinere uitgeverijen op de markt. Aan de andere kant zijn er 95 titels van de markt verdwenen.’
Auke Visser wees ook op de razendsnelle online ontwikkelingen bij de uitgevers: ‘Het bruto bereik van de ruim zestig websites van uitgevers die door STIR worden gemeten is inmiddels ruim 6,5 miljoen. De verwachting is dat ook de omzetontwikkeling voor online uitgaven in 2009 aanzienlijk zal toenemen. Ook mobiel internet is een stevige groeimarkt en crossmediale concepten worden steeds vaker ingezet en zijn ook steeds succesvoller. De Mercur-categorie Crossmediaal Concept kende dit jaar dan ook een recordaantal inzendingen.’
De volledige lijst van Mercur-winnaars 2008 :
Aldipress Mercur Tijdschrift van het Jaar
Libelle (Sanoma Uitgevers)
AKO Mercur Lancering van het Jaar
Oog (Rijksmuseum Tijdschrift bv)
Roto Smeets Mercur Hoofdredacteur van het Jaar
Arno Kantelberg - Esquire ( Esquire Media BV)
Mercur Reportage van het Jaar
onzeWereld - Onder Chinezen (Stichting onzeWereld Media)
Biegelaar Mercur Artdirection van het Jaar
LINDA. (Mood for Magazines)
TNT Post Mercur Marketingactie van het Jaar
Quote 500 - 500 rijkste Nederlanders (Hachette Filipacchi Media)
Sandd Mercur Crossmediaal concept van het Jaar
ELLE - Het merk (Hachette Filipacchi Media)
Media Facts Mercur Cover van het Jaar
LINDA. nr 45 - Plastic Fantastic (Mood for Magazines)
Betapress Mercur Tijdschriftenretailer van het Jaar
Bruna - Alphen aan de Rijn