'Meer diversiteit in NPO-programma’s'
19-01-2016 (12:31) - Media
De belangrijkste opdracht voor komend jaar is een diverser geluid te laten horen en meer diversiteit in beeld te laten zien. Dat was de centrale boodschap tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op maandag 18 januari.
‘Die verbindende taak kunnen we alleen waarmaken als we alle Nederlanders vertegenwoordigen en aan het woord laten komen. Er valt op dat punt een wereld te winnen’, zei NPO-bestuurder Shula Rijxman tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO).
kiezen uit ideeën
Diversiteit gaat daarom in de keuze voor nieuwe programma’s zwaar meetellen. Bij het kiezen uit de vele ideeën voor nieuwe programma’s die de omroepen jaarlijks bij de NPO indienen, zal diversiteit een van de belangrijkste criteria zijn.
Redacties wordt daarnaast gevraagd hun ideeën en mogelijkheden te delen om diversiteit in hun programma’s te bevorderen.
pitchen
Zodra met de nieuwe Mediawet onafhankelijke producenten de kans krijgen om rechtstreeks hun ideeën bij de NPO in te dienen, zal de eerste uitvraag aan producenten zijn om programma’s te pitchen die de diversiteit op de Nederlandse televisie zullen versterken.
De publieke omroep is namelijk van alle Nederlanders en om herkenbaar te zijn voor iedereen, is het nodig een afspiegeling te zijn van de samenleving. Zowel op tv als op de radio.
Dat is nu niet het geval, zo zijn er veel minder vrouwen en niet-westerse allochtonen terug te zien in de programmering bij de publieke omroep dan in de samenleving.
onder druk
De NPO benadrukt dat de taak van de publieke omroep actueler is dan ooit. De publieke omroep draagt bij aan een vreedzame, open samenleving in een tijd dat deze fundamentele waarden onder druk staan.