Nieuw sociaal netwerk Cribber gelanceerd
17-05-2016 (16:55) - Media
Vandaag gaat het Nederlandse sociale netwerk Cribber online dat zich specifiek richt op studenten, zoals Facebook ooit begon. 'Veel bedrijven vinden het lastig om studenten te bereiken, het is een heel eigen slag volk. Maar via ons zou dat makkelijk kunnen.'
Mede--oprichter Max Meulendijks zat anderhalf jaar geledenzelf nog in de collegebanken, toen hij merkte dat hij en zijn huisgenoten zo trots waren op hun studentenhuis dat ze dat ze dat met de wereld wilden delen. 'We wilden onze identiteit ergens kwijt. Maar een website bezoekt helemaal niemand', zegt Meulendijks in een gesprek met RTL-Z.
Samen met mede-oprichter Remco van Buren bouwde hij daarom een landingspagina, om te testen of er vraag was naar zo’n netwerk. Meulendijks: 'We bouwden een website van één pagina, en het leek alsof daar een heel sociaal netwerk achter zat en alsof je je dus als studentenhuis kon aanmelden. Binnen 24 uur meldden meer dan 100 huizen zich aan. Er was dus duidelijk vraag naar.'
lastig
Ondertussen is Cribber meer dan één pagina en kunnen studentenhuizen en studenten zich aanmelden.
Ondertussen is Cribber meer dan één pagina en kunnen studentenhuizen en studenten zich aanmelden.
Als student kan je er een kamer zoeken, en als je die al hebt kun je er samen met je huisgenoten zaken regelen. Meulendijks: 'Aan de ene kant is het lastig: de groep met studenten vernieuwt iedere vier of vijf jaar. Aan de andere kant is er weinig reden om je als huis af te melden als je eenmaal op Cribber staat. Het maakt het veel makkelijker om nieuwe huisgenoten te zoeken en om dingen met je huisgenoten te regelen.'
Bavaria
Dat het idee niet alleen studenten aanspreekt, maar ook adverteerders, heeft Meulendijks al gemerkt. 'Veel bedrijven vinden het lastig om studenten te bereiken, het is een heel eigen slag volk. Maar via ons zou dat makkelijk kunnen. Veel bedrijven zijn al geïnteresseerd om bij ons te adverteren, we hebben bijvoorbeeld al een samenwerking met Bavaria.'
Dat het idee niet alleen studenten aanspreekt, maar ook adverteerders, heeft Meulendijks al gemerkt. 'Veel bedrijven vinden het lastig om studenten te bereiken, het is een heel eigen slag volk. Maar via ons zou dat makkelijk kunnen. Veel bedrijven zijn al geïnteresseerd om bij ons te adverteren, we hebben bijvoorbeeld al een samenwerking met Bavaria.'
Het doel van Cribber is om uiteindelijk heel uitwonend Nederland op het platform te hebben. "En dat binnen twee jaar. Het is behoorlijk ambitieus, maar studenten zijn heel veel online, dus ik denk dat het wel lukt."
RTL-Z