Reclameregels commerciële tv soepeler

25-06-2008 (10:50) - Media

Als het aan de PvdA en het CDA ligt, krijgen de Nederlandse commerciële zenders in Nederland veel meer mogelijkheden om reclame te maken in en rond hun programma's. Momenteel mogen programma's om de twintig minuten worden onderbroken door een reclameblok, bij films om de drie kwartier. Beide regeringspartijen willen het onderbreken van programma's volledig vrijgeven. Films zouden elk half uur reclame mogen hebben.

Het amendement van PvdA en CDA komt overeen met de nieuwe Europese regels. Normaal duurt het een tijd voordat die in de Nederlandse wetgeving worden verwerkt, maar nu de Mediawet toch wordt behandeld, willen de partijen het meteen invoeren. PvdA-Kamerlid Martijn van Dam is niet bang voor Amerikaanse toestanden, waar programma's om de paar minuten worden onderbroken. 'Daar heeft de Nederlander een hekel aan. Die haakt dan af en dat weten de commerciële omroepen heel goed.'

Met het voorstel ligt SBS ineens voor op RTL, die zich moet houden aan de Luxemburgse regels. Die zijn nu soepeler dan de Nederlandse, maar als het aan de partijen ligt is de situatie straks andersom.

Volkskrant

Bureaus

Marketing

Economisch