Ster stunt met prijzen tv-spots

27-06-2008 (10:58) - Media

Commerciële zenders zijn gedwongen hun prijzen voor spots te verlagen omdat Ster, de verkooporganisatie van de Publieke Omroep, stunt met de tarieven. Dat zei algemeen directeur van SBS Eric van Stade tijdens de eerste Mediapoort-bijeenkomst in Den Haag. Van Stade vindt dat Ster de markt duidelijk verstoort met de te lage tarieven. Bert Habets, algemeen directeur van RTL Nederland, steunt Van Stade in zijn kritiek. Hij zegt: ‘Nu de Publieke Omroep het eredivisievoetbal weer heeft, kunnen ze veel kijkers aanbieden bij de adverteerders. Het is onze indruk dat ze bij Ster vervolgens kijken naar de eigen begroting en niet te veel geld willen binnenhalen. Om toch de blokken vol te houden, bieden ze de kijkers goedkoop aan bij de adverteerders.’ Beide heren merken dat adverteerders dreigen naar de Publieke Omroep te gaan als SBS en RTL hun prijzen niet verlagen. De opbrengsten van de Ster gaan niet automatisch naar de omroepen, maar komen in de staatskas. Om te voorkomen dat tegenvallende Ster-inkomsten de begroting van de Publieke Omroep onder druk zetten, is onlangs afgesproken de mediabegroting in twee stappen met 100 miljoen te verhogen.

De Journalist / Broadcast Magazine

Bureaus

Marketing

Economisch