Iets opzoeken? Gen Z gebruikt TikTok steeds vaker dan Google
Weten wat de beste hotspot zal zijn van de stad, of checken of het product wel echt werkt? Volgens Adobe gebruikt 64% van Gen Z steeds vaker TikTok als zoekmachine. 1 op de 10 zegt zelfs TikTok eerder te vertrouwen dan Google.
Gebruikers waarderen vooral de manier van storytelling op TikTok: korte, informatieve video’s die op een visuele manier snel antwoord kunnen geven op hun vraag. Tutorials steken er met kop en schouders bovenuit, gevolgd door reviews en persoonlijke anekdotes.
Hoe zou je als merk hier op in kunnen spelen? Creatief Strateeg Wayne de Boer van Flik Flak Agency geeft 4 concrete tips:
1 | Begin vanuit de doelgroep te denken
Het is belangrijk om in te leven vanuit de doelgroep. Wat zouden ze opzoeken? Wat zijn de trends die nu onder hen spelen? Welke zoektermen zouden ze gebruiken? Wat vinden ze belangrijk om op te zoeken? Via deze TikTok-tool kan je zien welke hashtags trending zijn op dit moment. Een andere manier is om te werken mét de generatie, bijvoorbeeld via creators, influencers, focusgroepen of Gen Z-agencies.
2 | Zoekwoorden analyseren
Hoewel TikTok zelf nog geen SEO-tool heeft om zoektermen te analyseren, zou je wel op empirische wijze onderzoek kunnen doen naar wat trending is. Probeer eens in de zoekbalk ‘date idee…’ in te vullen en kijk welke zoekresultaten er nog meer tevoorschijn komen. Op basis van deze input zou je content ideeën kunnen verzinnen.
3 | Show, don’t tell
Laat de beelden het verhaal vertellen. TikTok is een visueel platform, dus maak daar zeker gebruik van. Vermijd ‘talking heads’ en film zoveel mogelijk beelden. Voor Xenos spelen we bijvoorbeeld in op de behoeften van studenten. Wat heb je nodig om je studentenkamer in te richten? Een wijnglas klinkt logisch, maar is het een mooi wijnglas? Past het wel bij de aesthetic van je kamer? Door wederom in te leven in de behoefte van een doelgroep, kan je veel gerichter visuele content bedenken op basis van zoekgedrag.
Niet alleen voor retail is dit interessant, maar ook voor travel & lifestyle! Voor Valtho Group hebben we onze awareness-strategie gebaseerd op het zoekgedrag van de Gen Z-doelgroep. Dus als zij op zoek willen gaan naar het beste skigebied voor dit seizoen, dan zullen ze op zoek gaan naar bijvoorbeeld video’s over hoe de locatie eruitziet, wat voor feestjes er zijn en wat voor publiek daar rondloopt. Onze aanpak omvatte het creëren van TikTok-native content die inspeelt op de interesse van deze doelgroep in skigebieden. We hebben interviews op de piste afgenomen, uitdagingen georganiseerd tijdens populaire feestjes en een AR-filter ontwikkeld om potentiële bezoekers een voorproefje te geven van wat ze kunnen verwachten in het skigebied van Val Thorens.
4 | Write it, say it
TikTok analyseert alles aan de video. Dus niet alleen de tekst in de beschrijving, maar ook de in-image copies (de teksten die in de video gebrand staan) én wat je spreekt. Dus zorg ervoor dat je jouw sleutelwoorden - en varianten/synoniemen daarvan - op alle drie de plekken benoemt om zo beter door het algoritme opgepakt te kunnen worden.
De toekomst van TikTok-SEO ziet er veelbelovend uit. Juist omdat je op een meer visuele manier informatie kan overbrengen, geeft deze generatie steeds vaker de voorkeur aan TikTok dan Google. Deze trend is nog in ontwikkeling, maar het is goed om nu al hier op in te springen.
Dus, waar wacht je nog op? Neem je TikToks onder de loep, check je captions en hashtags, pas ze aan op basis van wat nu trending is en geef je views een boost.
Wayne de Boer
Flik Flak Agency