Appen met Denise Willigers
Sinds september vervult Denise Willigers de functie van Managing Director bij ADCN, waar ze niet alleen het ADCN-team aanstuurt, maar ook samenwerkt met het bestuur, partners en commissies om de 'creative growth'-agenda vorm te geven. Vandaag hebben ze met enthousiasme aangekondigd dat de Dutch Creativity Awards (de Lampen) terugkeren in het voorjaar. Benieuwd naar de creatieve redenen hierachter? Wij hebben even geappt met Denise om het te ontdekken!
Whatsapp status: Beschikbaar
Hi Denise, fijn dat je vandaag tijd hebt! Hoe gaat het met je?
Het gaat heel goed! Het nieuwe jaar start vanuit Zwitserland, wel aan het werk maar met net een ander uitzicht dan normaal
Werkend met een nieuw jaar en een ander uitzicht vanuit Zwitserland, klinkt als een geweldige manier om het jaar te beginnen. En daarbij dat de Dutch Creativity Awards weer terug zijn in het voorjaar! Waarom hebben jullie deze keuze gemaakt?
Ja! De laatste uitreiking zit nog vers in het geheugen dus het is nogal een stap om de Awards terug te brengen naar het voorjaar. Door COVID is de uitreiking naar het najaar gegaan maar deze past creatief gezien zoveel beter in het voorjaar. Vroeg inzenden werkt als een goede reflectie en door in de lente uit te reiken geeft energie en inspiratie voor de rest van het jaar. Verder zit je in het voorjaar in ‘award season’ en treed je niet in de voetsporen van andere awards.
Een creative beslissing dus! Verwacht je problemen door het feit dat er al prijzen zijn uitgereikt voor de Dutch Creativity Awards in het najaar vorig jaar?
Werk dat afgelopen oktober is bekroond ging over een deel van 2022 en het eerste half jaar van 2023. De start van 2023 is voor de meeste agencies stroef geweest, er is in het tweede deel van 2023 relatief gemaakt is, wat ons helpt. Ik verwacht wel dat we wat meer ons best moeten doen om tussen de oren te krijgen dat we naar het voorjaar zijn!
Zijn er nog andere veranderingen ten opzichte van de vorige Dutch Creativity Awards?
Where to start.... Even kijken of ik ze kort kan opsommen:
Minder categorieën en minder jury panels (de meeste panels jureren meerdere categorieën) om inzenden helderder te maken
Minder vragen bij inzendingen om ook dit te versimpelen. Daarnaast de mogelijkheid om Nederlandstalig in te zenden
Grotere jurypanels (voorheen minimaal 5 wordt minimaal 7)
Verder hebben we het aantal disciplines teruggebracht, de categorieën (op business na) bestaan nog maar zijn ondergebracht onder het ADCN- (Advertising, Design, Craft, Next) model
Een mooie set aan veranderingen! Waarom hebben jullie ervoor gekozen om de mogelijkheid tot Nederlandstalig inzendingen toe te voegen?
Een case in het Engels inzenden, kan ervoor zorgen dat een bepaalde nuance mist die in de Nederlandse taal zit. Ook zijn er een hoop bureaus die een minder internationale focus hebben en/of nooit met de Engelse taal te maken hebben in de dagelijkse gang van zaken. Inzenden willen we zo toegankelijk mogelijk maken
Hopelijk zorgt dat voor nog meer aanmeldingen! Waar gaan jullie voornamelijk op letten?
ADCN mengt zich niet met de jury, gelukkig :) Per discipline is wel onderscheid waarop gelet moet worden. Waar bij Advertising het idee het zwaarste weegt is dat binnen Craft juist executie.
Dat klinkt interessant! Wat wordt er bedoeld met de discipline 'Next', en waar richten jullie je op binnen deze discipline?
Binnen de discipline Next hoeft niet alles onder de noemer toegepaste commerciële creativiteit te vallen. Dat houdt in; creatief werk voor een goed doel, een betere toekomst of innovatief werk en eigen initiatief valt hieronder.
Cool initiatief! Waar hoop jij op voor de ADCN met de lampen?
Dat er ook nieuwe bureaus inzenden! Er wordt zoveel tof werk gemaakt wat we (nog) niet terugzien bij de ADCN
Zeker! Er wordt zoveel geweldig werk gemaakt dat nog niet in de schijnwerpers is beland. Waar kunnen de creatievelingen zich aanmelden?
Via deze link kan ingezonden worden! https://adcn.awardsplatform.com/
Thanks voor je tijd Denise en geniet van je tijd in Zwitserland!
Dank je wel!!