Appen met Ginny van advertentieplatform WHO KNOWS GINNY

Appen met Ginny van advertentieplatform WHO KNOWS GINNY

06-06-2024 (07:00) - Appen met

Vorige maand lanceerde Ginny Ranu Ramkisoen haar advertentieplatform 'WHO KNOWS GINNY'. Door middel van crossmediale influencermarketing, transformeert dit platform de manier waarop bedrijven hun vacatures promoten. We spraken met Ginny over de samenkomst van influencer- en recruitmentmarketing, de perfecte vacaturetekst, en de belangrijkste lessen van haar allereerste bijbaan.

Status: - 

Goedemorgen Ginny, Sem hier van Fonk. Leuk dat je tijd hebt om te appen!
Hey Sem! Goeiemorgen! Leuk dat het kan :)

Laten we gelijk beginnen! Waarom is influencermarketing en recruitmentmarketing een match made in heaven?
Influencers en content creators bereiken over het algemeen een nog veel grotere en vaak specifiekere doelgroep dan advertentieplatformen alleen. Als je je doelgroep via deze influencers target; bereikt je advertentie meteen; én de potentiele sollicitanten die bij je vacature passen; overtuig je wellicht mensen die niet per se op zoek zijn tóch om je vacature te bekijken; draagt het een stukje bij aan je employer branding én is je kans op conversie een stuk hoger!

Waar moeten influencers aan voldoen om samen te kunnen werken met WHO KNOWS GINNY?
Ze moeten een bepaalde authoriteit uitdragen met een sterke doelgroep in een bepaalde categorie.
We kunnen een vacature uitzetten via een gigantische influencer met veel bereik, maar als die influencer weinig kwalitatieve content post zal dat ook niet snel converteren in views. Een kleinere influencer kan minder volgers hebben, maar als diens content sterk en overtuigend is zet dat gebruikers eerder aan om ergens op te klikken.

Wanneer is deze recruitmentcontent sterk en overtuigend?
Dat hangt af van de intentie van de werkgever, de briefing en de content van de influencer, maar het cliché 'authenticiteit' is natuurlijk het allerbelangrijkst. Als een sportinfluencer een ad voor een crematorium plaatst zal dat waarschijnlijk niet heel veel sollicitanten opleveren.

Haha dat snap ik wel. Heb je een voorbeeld van een samenwerking die wél goed is gelukt?
Bedoel je van mij of uit het verleden? Wij zijn pas drie weken live hé ;)

Ik bedoel een samenwerking die jíj goed gelukt vindt! Dus niet per se van WHO KNOWS GINNY.
Die kan ik dus niet zo 1,2,3 noemen, want die zijn er niet veel, vandaar dat WHO KNOWS GINNY dat gat gaat opvullen.

Aha, ik ben benieuwd!
Haha ik ook! We zijn momenteel meegenomen in een pitch voor een bedrijf dat veel personeel zoekt, dus meteen een mooie testcase.

Kijk eens aan, dat is lekker beginnen. Hoe hebben jullie de investering benut om het platform te lanceren?
Het afgelopen jaar heb ik voornamelijk zelf in het platform geinvesteerd met behulp van vriend en seed investor Boris Veldhuijzen van Zanten. Voor de lancering van WHO KNOWS GINNY hebben we een feestje gegeven voor vrienden en zakelijk netwerk om te presenteren waar ik al die tijd mee bezig ben geweest en men te introduceren aan onze diensten. De investering die ik heb opgehaald wordt nu benut om het verder in de markt te zetten en te doen groeien.

Goeie! Wat is deze volgende stap om verder te groeien?
Hard werken, sales doen en altijd scherp blijven kijken naar de behoefte van onze gebruikers, zodat we daar op in kunnen spelen.

Voor welke werkgevers is jouw platform bij uitstek geschikt?
Hangt af van hun behoefte. Als een bedrijf één vacature en wat minder budget heeft, kan 'ie dat ook heel goed bij ons uitzetten. Dan zoeken we er een kleinere influencer bij die wél een hele goede doelgroep heeft. Ben je een groot bedrijf en zoek je in één klap tientallen of hondertallen personeel, dan is er waarschijnlijk meer budget en kunnen we een grotere campagne draaien. Wat voorop staat is dat werkgevers creatiever moeten willen zijn. De arbeidsmarkt is ontzettend krap en dat gaat ook nog wel even zo blijven. Met een simpele en vaak veel te lange vacaturetekst, waarin je USP 'een gezellig team' en 'goede secundaire arbeidsvoorwaarden' is, kom je niet meer weg. Bovendien moeten dat geen USP's zijn, maar een vereiste ;)

Wat maakt een vacaturetekst wel effectief?
Onze aandachtspanne is tegenwoordig niet al te lang, dus ik raad aan het origineel, kort en bonding te houden. Je moet een vacaturetekst als content zien. Wat is je 'hook'- waar trek je de aandacht mee? What's in it voor de potentiele nieuwe werknemer, wat kan diegene het bedrijf bieden en bij welk bedrijf solliciteren ze nou écht? Als je moeite hebt met het schrijven van een pakkende, korte tekst; huur een freelance copywriter in. Investeer in je werving.

Goed om te weten! Waar staat WHO KNOWS GINNY over vijf jaar?
Leuke vraag! We zijn dan in ieder geval geschaald buiten de randstad met een extra dienst die ik stiekem al op de planning heb staan. Of dat landelijk is of internationaal, hangt af van wat onze gebruikers nodig hebben. Een van de redenen dat mijn platform in het Engels communiceert is, omdat we niet alleen creatiever moeten zijn in onze manier van werven, maar we ook open moeten staan voor internationale werving. Waarom zou je alleen binnen Nederland zoeken naar personeel en niet in de rest van Europa?

Kan je al meer vertellen over deze extra dienst?
Haha, hmmm nee, alleen dat het een extra probleem oplost ;)

Was te proberen haha
Brutalen hebben de halve wereld, dus ik moedig je poging alleen maar aan!

Nog een laatste vraag: Wat was je eerste bijbaantje en wat is de belangrijkste les die je daar hebt geleerd en nog steeds toepast?
Mijn eerste bijbaantje was vakkenvuller bij Kruidvat vierentwintig jaar geleden. Na een week snuffelstage vroeg de manager of ik wilde blijven, ik was zo trots! Heb het daar altijd naar m'n zin gehad en leerde er vooral dat hoe leuk je je werk over het algemeen ook vindt, het niet ieder uur van de dag fantastisch is of moet zijn. Bij iedere baan komen ook minder leuke taken kijken en dat hoort er gewoon bij. Zoek dus niet naar een utopia als werknemer, maar blijf altijd afwegen of de leuke kanten nog in verhouding staan tot de minder leuke. De tandpasta bij Kruidvat bijvullen was vervelend werk, want die tubes donderden altijd om, maar spiegelen of kassa draaien vond ik dan weer fantastisch. Ik was daar erg gelukkig als tiener.

Haha ik heb zelf ook als vakkenvuller gewerkt, dus ik snap je struggles..
Wij zijn meteen de banenmarkt op gegaan met een solide arbeidsethos hahaha

Bedankt voor het leuke interview, Ginny!
Jij ook bedankt voor de leuke vragen, Sem!