Appen met Leander van Snap over AR: meer dan lollige selfies
Waar vroeger Augmented Reality (AR) op Snapchat bekend stond om zijn grappige filters, brengt de technologie tegenwoordig een hoop praktische toepassingen met zich mee. Deze technologische ontwikkeling is niet alleen handig voor consumenten, maar ook merken - groot en klein - profiteren hiervan. We spraken met Leander Roet, Creative Strategy Lead van Snap, over creatief zijn met AR, duurzame filters en zijn sportieve droombaan.
Status: -
Hey Leander, Sem hier van Fonk. Te gek dat je even tijd hebt om te appen!
Hey Sem, aangenaam! En natuurlijk leuk om te doen! Leuk om een keer via de app een interview te doen, maar eigenlijk hadden we dat natuurlijk gewoon via Snap moeten doen ;)
haha inderdaad, misschien voor de volgende keer. Wat maakt werken bij Snap als Creative Strategy Lead zo leuk?
Het tofste eraan vind ik om elke dag creatief met innovatieve technologie bezig te zijn. En dan ook nog eens voor bekende merken met een groot bereik. Dat maakt het heel uitdagend en afwisselend. Sowieso is Snap een heel jong en dynamisch bedrijf waar continu nieuwe trends opkomen waar je als creatief mee aan de slag kan.
Wat is tot nu de grootste uitdaging die je bij Snap hebt ervaren?
Poe. Nou we hebben laatst een grote AR-campagne voor Bol opgeleverd waarbij je een groot aantal schoenen en kledingstukken virtueel kunt passen via de Snapchat-camera. Dat was een hele leuke brief maar ook wel een hele klus om alle verschillende producten goed passend te krijgen. Maar ze staan nu live en ze zijn heel cool geworden.
Dat klinkt als een hele opgave haha. Hoe ver gaan de technologische mogelijkheden van AR op Snapchat?
Wat ik zelf heel interessant eraan vind is dat de technologie met de tijd steeds meer praktische toepassingen krijgt. Dus wat ooit begon als een lollige manier om je selfies leuker te maken kan nu gebruikt worden om bijvoorbeeld nieuwe schoenen te passen, of om te kijken welke Samsung-televisie het beste op ware grootte in je woonkamer past. Dat zijn hele functionele dingen waar je als consument ook echt wat aan hebt, en in zekere zin overstijgt het voor een merk daarmee ook de traditionele opvatting van wat reclame is.
Een ander leuk voorbeeld daarvan is onze ‘Friend Findar’ die onlangs op een aantal festivals is geïntroduceerd. Ken je dat dat je op een festival altijd je vrienden kwijtraakt? Met de Friend Findar kun je nu dus via de camera zien waar je vrienden zich bevinden en op hoeveel meter afstand ze van je zijn. Dan hoef je niet altijd weer linksvoor af te spreken.
Deze herken ik helaas erg goed. Voor welke doelen kunnen merken AR nog meer gebruiken?
Een andere toepassing is bijvoorbeeld om er belangrijke momenten mee te vieren. We zijn nu bijvoorbeeld de laatste hand aan het leggen aan een Koningsdag-lens voor Heineken waarmee je op een leuke manier kunt proosten met je vrienden en ze kan laten weten waar je bent. De lens is straks het eerste wat Snapchatters zien als ze de camera openen. Dat zorgt ervoor dat er in een hele korte tijd miljoenen mensen interactief met je merk bezig zijn. Of denk bijvoorbeeld aan een lens voor de aanstaande Europese Verkiezingen die mensen stimuleert om vooral te gaan stemmen straks.
Ik zal de Heineken-lens onthouden voor zaterdag :))
Haha ja doe maar!
Je praat nu vooral over grote merken, maar kunnen kleinere bedrijven AR ook gebruiken?
Zeker! Snapchat heeft meerdere online tools waarmee je zelf dit soort ervaringen kunt maken, van helemaal beginner naar wat meer nerdy zeg maar. Het leuke is dat de meest gedeelde lenzen vaak heel erg simpel zijn. Het enige wat je nodig hebt is een goed creatief idee eigenlijk :) Je hebt duizenden creators die elke dag hele grappige of creatieve of coole AR-lenzen maken voor op Snapchat. Als hobby, of als kunst, of om er een boterham mee te verdienen.
Goed om te weten! Hoe draagt AR bij aan een duurzame wereld?
Nou bijvoorbeeld doordat AR helpt om je beter te laten inschatten of een product voor jou is. Als je met de camera een kledingstuk alvast in de juiste kleur en maat kunt passen, dan zorgt dat ervoor dat je beter weet wat je wilt bestellen, en dus ook minder terug hoeft te sturen. Dat is een enorm probleem, die eindeloze retours. In zekere zin is AR eigenlijk het pashokje van vroeger in de fysieke winkel: je kunt met de camera zien of die ene knalgele jas je wel staat voordat je ‘m besteld.
Ik wist niet dat Snapchat ook jassen verkocht? haha
LOL
Als je moet kiezen, wat is jouw favoriete AR-filter?
Ik zag laatst een nieuwe Van Gogh-lens van het interne team hier bij Snap die wel echt heel erg next level is. Het gebruikt AI om alles waar je naar kijkt in een soort Starry Night-achtige stijl om te toveren.
Cool!
Sowieso denk ik dat AR en ART heel goed samengaan. We hebben laatst een samenwerking met het Louvre in Parijs gedaan waarbij je met je camera verschillende Egyptische artefacten in het museum tot leven kunt laten komen. Je richt bijvoorbeeld je camera op een tombe en je ziet dan de verschillende hiërogliefen oplichten zodat je kunt lezen wat er staat. In Nederland hebben we eerder samengewerkt met het Rijksmuseum om een tentoonstelling via AR op een nieuwe manier te beleven. Dat vind ik hele interessante vraagstukken om op te werken.
Dan moet ik snel weer eens het Rijksmuseum bezoeken! Wat kunnen we in de toekomst verwachten van AR op Snapchat?
Nou meer van bovenstaande hopelijk haha. Nee er zijn hele interessante ontwikkelingen gaande met de combinatie van AI en AR. Je staat er niet zo bij stil maar zo’n Crying Lens bijvoorbeeld is ook een toepassing van AI en machine learning. Daar gaan we nog wel meer hele innovatieve dingen van zien denk ik.
Dat filter ziet er idd een stuk realistischer uit dan de hondenfilters van vroeger haha. Dan heb ik nog een laatste vraag: als je voor één dag van baan mag ruilen, wat zou dat dan zijn?
Haha! Nou uhm, een keer een dagje voor Ajax 1 spelen lijkt me wel wat. Dat is toch een jongensdroom. Zeker nu het wat minder gaat de laatste tijd, valt het toch minder op dat ik er opeens tussen loop.
Heel veel slechter dan de aankopen van Mislintat wordt het niet, dus er is nog hoop!! Bedankt voor je tijd en leuke antwoorden, Leander!
Jij ook man! Fijne avond.