Appen met Marcel Molenaar over de Creative B2B Lion

Appen met Marcel Molenaar over de Creative B2B Lion

23-06-2022 (16:54) - Appen met

Over een paar uur wordt de eerste Creative B2B Lion uitgereikt. In samenwerking met het LinkedIn B2B Institute is deze categorie namelijk nieuw in de wereld geholpen om B2B creativiteit te stimuleren. We spreken Marcel Molenaar, country manager LinkedIn Benelux en director Marketing Solutions, die momenteel in Cannes zit, over creativiteit in B2B.
 
WhatsApp-status: - 
 
Hi Marcel! Anne van FONK hier. Zit je klaar?
Ha Anne. Yep!

Top! Zin in vanavond? Heb je al een idee van wie wel eens de winnaar zou kunnen worden van de Creative B2B Lion?
Zeker zin in vanavond. Heb geen idee want er is een behoorlijke lijst van nominaties maar heb wel een paar mooie voorbij zien komen.
 
Toch geen één Nederlandse inzending die de shortlist gehaald heeft, hè? Hoe komt dat denk je?
Ja dat klopt inderdaad. Maar ten eerste is het natuurlijk een fonkelnieuwe categorie die pas dit jaar gelanceerd is dus mag die ook nog wat bekender worden en daarnaast zijn wij traditoneel beter vertegenwoordigd in de andere categorieën.
Juist

Wat vindt je zelf een goed voorbeeld van B2B creativiteit? Zowel Nederlands als shortlisted?
Shorlisted vind ik Santander een mooi voorbeeld. Hun campagne ‘We stand for Newstands’ laat mooi zien hoe je als bank maatschappelijke betrokkenheid toont, creatief kan omdenken in om een uitstervend fenomeen nieuw leven in te blazen èn echt laat zien er te zijn voor kleinbedrijf. Een mooi NL voorbeeld was natuurlijk hoe Exact met Max Verstappen een wereldpodium bouwde en nu wordt voortgezet door CM.com met het Circuit van Zandvoort.

Nice
Hoe komt het dat B2B Creativiteit nu pas tractie vindt?

Dat heeft te maken met een aantal factoren. Ten eerste zien we dat ook in Cannes steeds meer platform en providers neerstrijken waar door ook hun adverteerders meer in de spotlight komen. Aangezien B2B voornamelijk focus heeft op lower-funnel ROI en conversie komen die eigenlijk een stuk minder aan bod voor de bestaande categorieën. Dit, terwijl uit ons onderzoek blijkt dat meer dan 82% van bijvoorbeeld de NL B2B marketeers aangeeft dat creativiteit een steeds belangrijker rol speel en meer dan een kwart van hen zegt dat dit de resultaten van hun campagnes op lange termijn sterk ten goed komt als het gaat om de top-of-mind positie. Ook zie je dat de agencies traditioneel veel meer gericht zijn op creativiteit in consumenten campagnes terwijl er een enorme kans ligt voor hen om juist in de B2B markt werk te maken en prijzen te scoren (onderscheidend vermogen)

Dus die nieuwe award categorie moet wel helpen bij het profileren van B2B werk dan
Klopt het is bedoelt als katalysator. Er is heel veel mooi creatief werk in de zakelijke markt en dat verdient een podium
 
Hoe zie je de toekomst van B2B marketing/creativiteit voor je?
Wat ik voor me zie is dat er als het gaat om positionering, creativiteit en effectiviteit in het B2B Marketing vak erkenning komt van het feit dat iedere doelgroep ook gewoon consument is en dus niet alleen vanuit de ratio aankoopbeslissingen neemt. Dus niet alleen de functionele en eduactieve aspecten zijn belangrijk maar ook of juist ook de sociale en emotionele aspecten spelen een rol. En agencies hebben bewezen juist op dit vlak in creativiteit een onderscheid te kunnen maken en merken te kunnen bouwen.

Dus B2B is ook een soort B2C 
Mensen doen zaken met mensen
 
mooie universele formulering
Er spraken gister natuurlijk een aantal LinkedIn executives op Cannes
hoe speelt LinkedIn verder in op de B2B Creativiteit trend?

We hebben alweer een aantal jaar geleden het B2B Institute opgericht als denktank met als doel om op wetenschappelijke basis en research aan te tonen wat werkt en hoe het werkt. Al deze inzichten delen we via ons platform en met onze klanten zodat zij deze kunnen toepassen. Als je zoekt op LinkedIn op B2B Institute kan je deze volgen en zie je heel veel voorbeelden hiervan zoals bijvoorbeeld het Creative Commitment Argument; campagnes met consitente duur, optimaal bereik en maxinaal budget outperformen alles wat short term- en adhoc is blijkt uit analyse van 450+ campagnes uit de IPA database (Institute of Practioners in Advertsing)

Een goede tip dus!
Dankjewel voor je tijd, Marcel! Nog veel plezier in Cannes!

Dank en graag gedaan!