Appen met Rutger Tuit over de toekomst van adverteren op YouTube
Op donderdag 14 september vindt het YouTube Festival plaats in de Sugarfactory in Amsterdam. Wij appten met Rutger Tuit, Industry Leader Brands & Agencies bij YouTube, over dit evenement voor iedereen die geïnteresserd is in adverteren op het platform. Namen als De Jeugd van Tegenwoordig, Afrojack en Loreen zullen aanwezig zijn op het feestje. Ook verschillende creators zullen vertellen hoe zij de toekomst van samenwerkingen en adverteren op YouTube zien.
Status: Work
Hi Rutger, Maartje van Fonk Magazine hier
Hoe is het, op deze zonnige vrijdag?
hey Maartje! Rutger van Google/YouTube hier :)
Tussen 2 ventilators : prima! Hoe is ie met jou?
Ah, dat heb je goed voor elkaar! Geen ventilator te bekennen hier
Wat denk je, wordt er nog een beetje geYouTubed op zulke warme dagen?
Ik heb toevallig net nog gekeken hoe ik met een ijspack en een ventilator een McGyver airco kan maken ;)
maar de icepack is nog aan het bevriezen
Haha goede lifehack!
Is dat een van de belangrijkste trends op YouTube nu?
Voor mij persoonlijk wel ;) maar het is altijd lastig om van 1 specifieke trend te spreken.
we hebben er toevallig laatst onderzoek naar gedaan
waar uit bleek dat mensen juist naar YouTube komen om telkens weer iets nieuws te leren
Ik zag dat de lineup voor het festival ook uit allemaal verschillende soorten creators bestaat
goeie catch ;) precies daarom
kende je ze allemaal al? of zat er een grote verrassing tussen?
Selma Omari was voor mij wel de grootste verrassing!
Verder moet ik zeggen dat ik niet heel veel van gaming creators af weet, dus creators uit die hoek komen me wat minder bekend voor (;
Wat zullen zij voor scoops gaan vertellen die misschien wel interessant zijn voor adverteerders?
goeie vraag, wat is een echte scoop.. even denken
ik denk dat er nog veel kansen liggen in het op de juiste manier partneren met creators
on stage hebben we bijvoorbeeld Anna Cramling; ondanks dat ze 600k subscriber heeft en schaakvideos maakt
Met wie werkt zij bijvoorbeeld samen?
je ziet dat ze enerzijds (dus met geautomatiseerde campagnes) als 'gaming content' wordt gezien, terwijl haar content met andere merken matcht
Hoe kunnen adverteerders volgens jou zorgen dat zij bij het juiste publiek terechtkomen? Met zoveel creators op YouTube
de kunst is om gericht creators te nemen die 100% bij je doelgroep en merk passen, icm automatisering en goede targeting voor breed bereik of campagne performance
Sommige merken passen bij bijna alle creators en kijken heel breed; zo breed dat ze er specifieke (redelijk open) programma's voor hebben.
Gespecialiseerde bureaus hebben tools waarmee je kan zien welke content/creators/kanalen het meest gekeken worden door de doelgroep.
Interessant! Wat zullen jullie zoal gaan vertellen op het festival?
Het belangrijkste is dat we tastbaar willen maken waarom terwijl er zo veel keuze is voor kijkers, Nederlanders naar YouTube kijken.
Waarom is nu hét moment voor adverteerds om zich te focussen op YouTube?
nou, eigenlijk is het al een tijdje het moment ;)
Dit is het derde jaar dat we in September een groot evenement houden. Van oudsher presenteert de media industrie hun programmering rond deze tijd.
We nodigen onze adverteerders uit om uit hun comfortzone te stappen en de diversiteit op YouTube van dichtbij te zien.
Dus we hopen vooral dat ze verrast worden door content of een creator die ze nog niet kenden; zoals Selma voor jou :)
Dat moet zeker lukken met zo'n diverse opkomst!
Dus YouTube is de media van de toekomst volgens jou?
Ik kan niet in de toekomst kijken, maar we zien dat op dit moment YouTube de meest geliefde en meest bekeken video dienst is.
Met voor zowel kijkers, creators als adverteerders nog veel in het verschiet ;)
Wat is volgens jou een grote verandering in 2023?
De grootste verandering dit jaar is dat kijkers nog veel meer zelf de controle nemen over wat ze kijken, hoe ze het kijken en wanneer.
Als adverteerder is het interessant om juist die diversiteit te omarmen en zichtbaar te zijn bij nieuwe culturele trends.
Ik ben benieuwd! Waar kijk je zelf het meeste naar uit op het festival?
We hebben lang gewerkt aan de line-up van het event. Ik laat me zelf ook graag verrassen door een aantal creators en artiesten die ik zelf nog niet zo goed ken.
BookTuben is iets waar ik helemaal niks vanaf wist, voordat we aan dit evenement begonnen. Echt een mooi voorbeeld van content die YouTube zo uniek maakt.
Dus ik kijk heel erg uit naar The Book Leo
Nice! Inderdaad ook een heel nieuw concept voor mij
Ik ben benieuwd wat we allemaal gaan zien, in ieder geval bedankt voor jouw tijd Rutger
En natuurlijk succes met jouw talk op het festival!
Dankjewel! en super leuk zo'n Whatsapp interview!
Wat mij betreft de toekomst van interviewen ;)
Fijn weekend!
Haha, als het aan mij ligt ook (;
Jij ook een fijn weekend!