Appen met Vodafone's Steven Kroon over Queers Connected

07-06-2022 (15:17) - Appen met

VodafoneZiggo lanceerde dit jaar voor de Utrecht Canal Pride een DOOH campagne, waarbij met de eigen LGBTQ+ community van Vodafone, Queers Connected, echte rolmodellen het straatbeeld vulden in plaats van reguliere campagnemodellen. Hoe ga je pinkwashing uit de weg? FONK sprak de voorzitter van Queers Connected, Steven Kroon, over de campagne van afgelopen weekend.
 
WhatsApp-status: Hallo! Ik gebruik nu ook WhatsApp.
 
Hi Steven! Anne van FONK hier. Ben je klaar voor wat vragen?
Hey Anne, Steven Kroon hier, ik ben de voorzitter van het LHBTQ+-medewerkersnetwerk van VodafoneZiggo: Queers Connected. Leuk wellicht om me voor te stellen met een foto. Deze foto is nu live in een campagne in Utrecht die we vanuit Vodafone hebben opgezet rondom de Utrecht Canal Pride 2022.

Haha, wat leuk!
Ik was voor deze campagne helemaal niet bekend met Queers Connected, hoe is dat binnen Vodafone eigenlijk ontstaan?

We bestaan ook nog niet eens zo heel lang als medewerkersnetwerk, eigenlijk pas sinds enkele jaren. Alhoewel we als VodafoneZiggo ons al heel lang inzetten rondom het thema LHBTQ+-emancipatie, zo zijn we meerdere keren deelnemer geweest aan verschillende Prides, met boten en met campagnes, maar hebben we sinds enkele jaren geleden ons netwerk willen professionaliseren en permanent willen maken. Ik ben toen gevraagd om het voor te zitten, en met vijf andere bestuursleden zetten we ons nu dagelijks in voor het verbeteren van het werkklimaat voor LHBTQ+-collega's.
Daarnaast zijn we nu natuurlijk druk bezig met alle activiteiten rondom de Utrecht Canal Pride 2022 van zaterdag 4 juni!

Ja precies! Want wie zijn de modellen die jullie geportretteerd hebben voor de campagne?
Leuk dat je dat vraagt, de campagne gaat namelijk over 'real models' Als hoofdsponsor van dit mooie event zal VodafoneZiggo op deze dag een unieke actie starten, met als doel jongeren binnen de community realistische rolmodellen te bieden.
Rolmodellen kunnen een positieve en inspirerende invloed hebben op je ontwikkeling. Bij LHBTI+-jongeren zijn rolmodellen waarmee zij zich kunnen identificeren in de eigen omgeving vaak beperkter. Een merendeel van LHBTI+-jongeren haalt zijn rolmodel uit de media. Een brede en herkenbare representatie in de media die niet gestoeld is op stereotypes is daarom van belang.
Daarom zal Vodafone tijdens de Utrecht Canal Pride op zaterdag 4 juni 2022 echte en diverse gezichten van de community in realtime tonen. Bezoekers van de Utrecht Canal Pride kunnen hun eigen campagneposter maken in de twee daarvoor ontworpen photobooths op Centraal Station en in de Utrechtse binnenstad. De campagneposters zijn direct zichtbaar via digitale schermen de stad en in de Vodafone winkels in Utrecht. Hiermee worden zij onderdeel van de actie ‘(Role) Real Models’.
Leuk weetje om te vermelden: De eerste ‘real models’ voor deze campagne zijn onderdeel van het medewerkersnetwerk Queers Connected, waaronder ikzelf (zie foto aan het begin). Nu al door de stad Utrecht zichtbaar.
 
Heel tof, inderdaad!
Toch halen jongeren hun rolmodellen niet per se van OOH beeld toch? Of heeft deze campagne gewoon met algehele beeldvorming en het verminderen van stereotypering te maken?
Naast dat we ons hiermee natuurlijk willen inzetten op het verminderen van stereotypering, kan iedereen mee doen aan deze campagne: door zelf mee te doen via de photobooths in de stad tijdens de Pride, kan iedereen een rolmodel worden. We hopen daarmee echte en diverse gezichten te tonen die juist wel inspirerend zijn voor de bezoekers en deelnemers van de Pride!

Ah, heel cool! Dus dit weekend hangt Utrecht vol met feestende mensen ;)
Utrecht zal zaterdag zeker weer gekleurd zijn in alle kleuren van de regenboog!
En met onze campagne dragen we bij aan die veelkleurigheid

Wat ik mij wel altijd afvraag, zo goed de bedoeling ook is vanuit bedrijven, hoe je er nou voor zorgt dat campagnes voor PRIDE niet oppervlakkig overkomen, hoe ga je pinkwashing uit de weg?
De Utrecht Canal Pride is het podium voor organisaties die zich het hele jaar inzetten voor de LHBTQI+ gemeenschap. Daar staan wij als VodafoneZiggo volledig achter. Niet alleen komende zaterdag, maar het hele jaar door werken wij als VodafoneZiggo ook aan een inclusieve samenleving en een positieve werkomgeving voor al onze queer collega's.
Daarbij is Pride Utrecht belangrijk voor de zichtbaarheid en normalisatie van de queer community. Zonder actieve deelname en financiële steun van ondernemingen uit de omgeving, zoals VodafoneZiggo is voor de Utrecht Canal Pride 2022, kunnen dergelijke events in hun huidige vorm niet doorgaan

Juist
Daarnaast komt de wens om aan de Utrecht Canal Pride 2022 deel te nemen, in welke vorm dan ook, nadrukkelijk ook uit Queers Connected. Met andere woorden: via deze steun als organisatie verbeteren we niet alleen de werkomgeving van onze (LHBTQ+-)collega's, maar ook de acceptatie ervan in de stad en omgeving. VodafoneZiggo zet zich hiervoor heel graag in, en als voorzitter van Queers Connected ben ik daar heel trots op!
Ben jij er zaterdag ook bij?

Misschien wel! De Pride in Amsterdam in ieder geval ;)
Nice! Wel leuk om te zien dat die wisselwerking er is, tussen queers connected intern en de Pride extern

Zelf zijn we daar ook heel blij mee, niet in het minst omdat we naar hetzelfde streven: de vrijheid om jezelf te kunnen zijn!
Nog geïnteresseerd in meer foto's van onze 'real model' campagne?

Jazeker! Heel benieuwd!
Een fijne Utrecht Canal Pride 2022 gewenst namens VodafoneZiggo!

Jullie ook, hè! Fijne dag en Pride dit weekend!
Fijne dag nog, leuk je te hebben gesproken!

Insgelijks!