Clinton op De 24 uur: 'create a global win-win situation'
16-11-2012 (00:00) - Bureaus
De 24 uur van de Reclame in de Amsterdam Convention Factory gisteren, was vanaf de vroege ochtend-start een succes. Voormalig formule 1 coureur Jan Lammers opende, waarna het Talentprogramma van de Persgroepl flink werd bezocht. Ook voor de Effie-cases was veel belangstelling.
Voor de MKB Marathon, waarbij kleine ondernemers gratis advies kregen van reclame creatieven, stonden de mensen in de rij. Deze speed dating wierp vruchten af, aldus Marthijn Klopper. ‘Veel MKB'ers kunnen een groot reclamebureau niet betalen. Maar mooi dat ze hier mooie, gratis adviezen ophalen. Hoe klein dat advies in zo’n kort tijdsbestek ook is.’
Hoogtepunt van de dag was de speech van Bill Clinton. ”How advertising can help build a better world”. De oud president pleitte voor een wereld waarin we niet op zoek moeten gaan naar tegenstellingen, maar naar wat ons verbindt. Juist nu, in deze toch al moeilijke tijden. ‘Landen, zoals Nederland, met een sterkere economie, moeten de minder sterken helpen met de oplossingen voor hun problemen. Problemen waar wij al mee gedeald hebben.’
In zijn pleidooi voor een groenere wereld, haalde Clinton het voorbeeld van Costa Rica aan; 's werelds groenste land door, innovatie maatregelen. Het land nodigde Amerika uit een fabriek in het land te bouwen, voor de fabricage van elektrische auto's. Een mooi initiatief als voorbeeld, aldus Clinton, die na de speech met staande ovatie vertrok in een helaas nog op fossiele brandstof rijdende auto.
Het hoogtepunt van de avond, Cannes Lions én aansluitend de after party van De 24 uur van de Reclame moest toen dit stukje geschreven werd, nog komen. Daarover meer in een terugblik in de volgende Fonk Magazine.