The Gardeners en Being There zetten Gouden Eeuw online
29-11-2012 (09:50) - Bureaus
In het kader van de NTR/VPRO serie ‘De Gouden Eeuw’ zijn de grootste iconen uit de gouden eeuw op Facebook tot leven gewekt. Het bureau achter de campagne is The Gardeners.
Via het profiel kan je met een speciale tool ontdekken met welke BN-er uit de gouden eeuw je het meest hebt en met wie je vrienden zou zijn geweest. Vervolgens kun je daadwerkelijk vrienden met ze worden en op de hoogte blijven van hun statusupdates. Daarin geven ze vanuit Gouden Eeuw-perspectief commentaar op het heden. Zo krijg je een bijzonder inzicht in de levens van de iconen uit die tijd.
Door middel van een snelle scan van je Facebookprofiel zie je met welk icoon uit de Gouden Eeuw je de meeste raakvlakken hebt. Het artistieke type dat veel Instagram foto’s deelt op Facebook, wordt gekoppeld aan Rembrandt van Rijn. Checkt iemand als ware globetrotter op veel verschillende plaatsen in? Dan ligt een Facebookvriendschap met Michiel de Ruyter of Jan Pieterszoon Coen meer voor de hand. En als iemand veel boeken liked, dan is Joost van den Vondel een logische keuze als Facebookvriend.
Bureau: Being There
Creatie: Wilbert Leering, Pieter Scheltema, Jodi Koenders
Strategie: Robrecht Stoekenbroek
Account: Anita La Fors
Design & development app: Rhinofly
PR en concept animatie: The Gardeners
Animatie: Djoz Design
Verantwoordelijk bij NPO: Elize Nieuwboer
Coordinatie bij NTR: Lyangelo Vasquez