VPRO kijkt naar mondiale reclamemakers
28-03-2013 (08:11) - Bureaus
Al breng je nog zo’n speciaal product op de markt, het zal zichzelf niet verkopen. Deze week gaat Metropolis de wereld rond met reclametijgers en guerrillamarketeers, op zoek naar opmerkelijke manieren om de waar aan de man te brengen.
Reclame maken is meestal een duur grapje, maar niet voor Mursaleen in Pakistan. Hij heeft een kraampje waar hij speciaal halalparfum verkoopt, zonder alcohol. Een gat in de markt in het islamitische Karachi, maar dat betekent niet dat Mursaleen nooit hoeft te adverteren voor zijn kraampje. Dat doet hij op een bijzondere manier, door guerrillamarketing.
Kleinschalige en directe marketing; ook de grote merken hier in Nederland kiezen steeds vaker voor die aanpak. Neem het fenomeen ‘buzzen’: enthousiaste merkambassadeurs zoals Cindy uit Enkhuizen krijgen gratis nieuwe producten thuis gestuurd om uit te proberen en er daarna over te praten. Cindy nodigt dan al haar vriendinnen uit en onder het genot van een kopje thee en een tompouce kletst ze honderduit over vaatwastabletten met powerballs en superzachte zakdoekjes. Met deze mond-tot-mond reclame hopen de adverteerders dat hun merk een beetje gaat leven onder de doelgroep.
Uitzending: donderdag 25 april om 21.00 uur op Nederland 3.