KLM lanceert sub-brand Tech & Data en campagne om schaars IT-talent te werven

KLM lanceert sub-brand Tech & Data en campagne om schaars IT-talent te werven

21-09-2022 (11:55) - Campagnes

KLM Tech & Data is het nieuwe sub-brand van de KLM, speciaal uitgerold om IT-talent te laten zien aan welke uitdagingen je bij de luchtvaartmaatschappij kan werken. De lancering gaat gepaard met een nieuw contentplatform en een grootschalige campagne. Het Utrechtse bureau Kaliber is verantwoordelijk voor de strategie en creatie.
 
Klaas-Jan Gouka, employer branding specialist bij KLM, legt de uitdaging uit: “Ook KLM merkt de effecten van de huidige krapte op de arbeidsmarkt: voor elke IT-professional op zoek naar een baan zijn er zo’n 20 tot 30 openstaande vacatures. Met als bijkomend nadeel dat KLM niet top of mind is bij IT-talent.” Gelukkig is dat beeld onterecht, zo oordelen de 500+ IT-professionals die er al werken. En dat ontdekte Kaliber ook tijdens hun analyse. “KLM is een speeltuin voor data scientists en biedt software engineers de mogelijkheid om op grote schaal tastbaar werk te doen. Zo kwamen we al snel conclusie dat het één van de best bewaarde geheimen in de IT-wereld is.”
 
De eerste stap in de strategie van Kaliber is om alle IT-activiteiten van KLM richting de buitenwereld te bundelen. IT'ers zitten overal in de organisatie, maar worden nu gepresenteerd onder één sub-brand: KLM Tech & Data.
 
Verder gaat KLM de inhoudelijke uitdagingen van hun IT-teams centraal stellen. Op het contentplatform techdata.klm.com etaleert KLM alle initiatieven waar IT-professionals van gaan watertanden.
 

UP FOR IT

Om de aandacht te krijgen van de juiste mensen is er ook een grootschalige campagne ontwikkeld: 'UP FOR IT: Can your skills withstand a world of fiction?' Een overtreffende trap, waarin bestaande KLM initiatieven als oplossing worden neergezet voor Hollywood-waardige scenario’s. Hugo van de Hoef, Creative Director bij Kaliber: “Met sci-fi en adventure trailers brengen we de meest ondenkbare situaties in beeld waarbij je de grootsheid en uitdaging zowel ziet als voelt. Juist deze, voor arbeidsmarktcommunicatie atypische, storylines en rijke werelden zorgen ervoor dat we bij deze doelgroep gaan opvallen.”
 

Credits

Verantwoordelijke bij KLM: Klaas-Jan Gouka, Jasper Landsaat
Strategie & Creatie: Kaliber
Design & Motion studio: Woodwork
Media: Dentsu
 

KLM Tech & Data - UP FOR IT - Sentry trailer from Kaliber Interactive on Vimeo.

 

KLM Tech & Data - UP FOR IT - Cargo trailer from Kaliber Interactive on Vimeo.