
Secrid genomineerd bij Coolest Dutch Brands
Iedereen kent ze wel: de metalen kaarthouders die je met één vloeiende, bijna magische beweging openklapt. Wat veel mensen nog niet weten, is dat het Nederlandse merk Secrid achter deze uitvinding zit, opgericht door René van Geer en Marianne van Sasse van Ysselt in 2009. Het merk wist met zijn compacte design de wereld van portemonnees voorgoed te veranderen en is nu de april-nominatie van Coolest Dutch Brands 2025.
Marianne van Sasse van Ysselt, die haar carrière begon als textielontwerper, werd al vroeg geconfronteerd met de blinde vlekken van massaproductie. In fabrieken in Turkije en Azië zag ze hoe er nauwelijks werd gekeken naar de omstandigheden waarin mensen werkten, of naar de schade voor het milieu. "We zagen hoe de Westerse consument niet bereid was om te betalen voor wat iets écht hoort te kosten. En als productie ver weg gebeurt, zie je de gevolgen ook niet." Die ervaring werd de basis van Secrids filosofie.
Ontwerpers bepalen wereld
De rol om te laten zien dat het anders kan, is bij uitstek weggelegd voor ontwerpers, stelt René van Geer: "Alles wat je om je heen ziet, is ooit ontworpen. Dus we dragen een enorme verantwoordelijkheid in hoe de wereld eruitziet." Te vaak ziet het duo producten die problemen erger maken omdat ze slecht ontworpen zijn of onder slechte omstandigheden worden geproduceerd. "Maar als je aan de juiste knoppen draait dan wordt de wereld een mooiere plaats."
Sociale werkplaatsen
Waar René en Marianne bij de start nog de eerste 13.000 wallets thuis in elkaar zetten, wordt de productie inmiddels volledig uitgevoerd door sociale werkers in werkplaatsen door heel Nederland. "Het productieproces is samen met hen ontworpen. Vooral bij het opschalen zijn er grote aanpassingen gedaan om het assemblageproces zo efficiënt mogelijk te maken. Daardoor kunnen we bijna twee miljoen Cardprotectors per jaar in Nederland produceren." Het werken met sociale werkplaatsen brengt ook andere voordelen met zich mee.
Het volledige verhaal van Secrid lees je nu in FONK editie #413. Heb je geen abonnement, koop de losse editie hier.
Over Coolest Dutch Brands
De redactie van Fonk Magazine selecteert ieder jaar twaalf van origine Nederlandse merken die in aanmerking komen voor de titel Coolest Dutch Brand van het Jaar. De genomineerde merken voeren, elk op hun eigen manier, duurzaamheid hoog in het vaandel. Ze zijn in het jaar van hun nominatie positief zichtbaar in de media vanwege hun (vernieuwende) product en/of dienstverlening en weten aantoonbaar een breed publiek aan zich te binden. Wilderful, Tenue Soleil, Lowlander zijn eerder genomineerd dit jaar. En nu: Secrid.
Partners Coolest Dutch Brands
Coolest Dutch Brands 2025 wordt mede mogelijk gemaakt door: Dentsu Creative Amsterdam, Ruwer en MassiveMusic.