7 op de 10 Gen Z'ers shoppen bij Aziatische webwinkels

7 op de 10 Gen Z'ers shoppen bij Aziatische webwinkels

18-02-2025 (15:26) - Economisch

De meerderheid van de Nederlandse consumenten (57%) bestelde het afgelopen jaar bij Aziatische webshops. Van hen deed 38 procent dat zelfs meerdere keren. Onder Gen Z ligt het percentage nog hoger: maar liefst 71 procent van de jongeren kocht in het afgelopen jaar bij deze webshops. Dit blijkt uit een marktonderzoek van Visa onder ruim 1000 Nederlanders.

Social media speelt een steeds grotere rol bij online winkelen. Een derde van de Nederlandse consumenten kocht al eens een product dat zij ontdekte via social media. Ook shoppen op social media-platforms zelf wordt steeds gebruikelijker: 26 procent deed al eens op deze manier een aankoop. Onder Gen Z is dit zelfs 45 procent. Consumenten verwachten dat winkelen via social media steeds gebruikelijker zal worden (36%). Nog eens 36 procent verwacht dat het virtueel passen van kleding de nieuwe standaard wordt.

Online winkelen is inmiddels een vast onderdeel van het dagelijks leven: bijna een derde van de Nederlandse consumenten (30%) shopt wekelijks online. Toch zijn er verbeterpunten, zoals overal met dezelfde betaalmethode betalen (32%) en niet steeds opnieuw de adresgegevens (28%) of betaalgegevens (18%) in te hoeven voeren.

Digitale betaalopties krijgen de voorkeur

Sinds 2022 is het gebruik van mobiele telefoons voor betalingen met maar liefst 54 procent gestegen. Ook directe overboekingen via mobiel worden steeds populairder: 82 procent van de consumenten maakt via een betaalverzoek wel eens geld over naar familie, vrienden of kennissen. Bijna een kwart (23%) doet dat zelfs minimaal een keer per week. Niet verrassend, aangezien 61 procent aangeeft liever zonder portemonnee dan zonder smartphone het huis uit te gaan. Daarnaast slaan consumenten de gegevens van hun betaalpas graag digitaal op, bijvoorbeeld in betaalapps (37%), bij online winkels (25%) en via streamingdiensten (23%).

Jos van de Kerkhof, Country Manager bij Visa Nederland, vertelt: "Online winkelen, of dat nu bij Aziatische webshops of via social media is, maakt een steeds groter deel uit van het koopgedrag van consumenten – met Gen Z als koploper. Wat we duidelijk zien, is dat gemak en flexibiliteit in betalen daarbij essentieel zijn. Consumenten kiezen steeds vaker voor digitale en mobiele betaalopties. Betalen met je smartphone of via betaalverzoeken is voor veel Nederlandse consumenten heel normaal."


Bureaus

Media

Marketing