ACM neemt mogelijk te hoge supermarktprijzen onder de loep

ACM neemt mogelijk te hoge supermarktprijzen onder de loep

18-09-2025 (13:58) - Economisch

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoekt de mogelijk te hoge prijzen in de Nederlandse supermarkten. De waakhond heeft namelijk signalen ontvangen dat sommige boodschappen hier duurder zijn dan in omringende landen.

Tijdens het onderzoek kijkt de ACM hoe de prijzen van verschillende producten zijn opgebouwd. Daarbij wordt gekeken naar de winstmarges van de leveranciers en supermarkten en naar hun verklaringen. Ook worden de prijzen van dezelfde producten in andere landen vergeleken. 

Knelpunten

Het doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in hoe goed de levensmiddelensector werkt en waar eventuele knelpunten zitten. Als leveranciers supermarkten belemmeren om goedkoper in te kopen of als er te weinig concurrentie is tussen supermarkten, kan dit leiden tot hogere prijzen.

Op basis van de uitkomsten kan de ACM aanbevelingen doen aan de wetgever om problemen te verkleinen of op te lossen. Als er aanwijzingen zijn voor overtredingen, kan de ACM handhavend optreden.

De resultaten van het onderzoek worden naar verwachting in de zomer van 2026 gepubliceerd.


ACM

Bureaus

Media

Marketing