
Moederbedrijf Douwe Egberts in handen van Keurig Dr Pepper
De Amerikaanse drankenfabrikant Keurig Dr Pepper koopt JDE Peet's, het moederbedrijf van koffiemerk Douwe Egberts. Keurig Dr Pepper legt 15,7 miljard euro neer voor de deal. Dat melden de twee bedrijven in een gezamenlijk persbericht.
Het Amerikaanse Keurig Dr Pepper heeft al meerdere koffiemerken zoals Green Mountain en Lavazza in zijn bezit. Met de overname van JDE Peet's ontstaat daarom een nieuwe grote speler op de koffiemarkt. Daarnaast krijgt Keurig Dr Pepper naast Douwe Egberts ook merken als L'Or en Senseo in handen met de overname.
In Nederland is JDE Peet’s vooral bekend vanwege Douwe Egberts. Het bedrijf staat genoteerd aan de Amsterdamse Midkap-beurs en heeft een beurswaarde van bijna 13 miljard euro. Keurig Dr Pepper is meer dan drie keer zoveel waard.
Na afronding van de deal is het plan dat Keurig Dr Pepper de koffietak van de frisdrankentak afsplitst. Onder het Amerikaanse bedrijf vallen namelijk meerdere frisdrankmerken, zoals Dr Pepper, 7up en Schweppes. Hiermee wordt de fusie die Keurig en Dr Pepper in 2018 samenbracht teruggedraaid. Keurig was toen het koffiemerk en Dr Pepper was het frisdrankenmerk.
Stijgende prijzen
De prijs van koffie is het afgelopen jaar flink gestegen. Dit komt deels door slechte oogsten in Brazilië, maar vooral doordat de wereldwijde vraag naar koffie blijft toenemen, met name in Azië.
Eerder dit jaar had JDE Peet’s nog een conflict met supermarkten over prijsafspraken, waardoor Douwe Egberts-koffie tijdelijk moeilijk verkrijgbaar was. Of de overname invloed gaat hebben op de koffieprijzen in de winkels, is op dit moment nog niet duidelijk.