Nederlanders spenderen recordbedrag aan vitamines
Nederlanders gaven dit jaar een recordbedrag uit aan vitamines en supplementen, zo blijkt uit nieuwe cijfers van Vitamines.com. Men schat dat de totale marktomvang op €719 miljoen (+2,5%) zal uitkomen in 2022.
Vitamine supplementen worden het meest verkocht, maar beauty supplementen zoals collageen winnen snel aan populariteit.
Volgens Vitamines.com heeft covid-19 de kijk op gezondheid bij consumenten blijvend veranderd. Vooral de multivitamine, vitamine C en D, magnesium en omega-3 supplementen vinden gretig aftrek in Nederland. Van vitamine C, D en multivitamines wordt aangenomen dat zij het immuunsysteem kunnen ondersteunen.
Top 5 meest verkochte supplementen in 2022
Vitamine D (-4%)
Multivitaminen (+2%)
Magnesium (+1%)
Vitamine C (-3%)
Omega 3 (+2%)
8 miljoen Nederlanders slikken iedere dag
"We zien de cijfers al jaren groeien,” zegt Dave Leusink van Vitamines.com. "Zelfs vóór de pandemie slikte al meer dan 60 procent van de Nederlanders dagelijks één of meerdere voedingssupplementen. Dat cijfer komt volgens ons voor dit jaar uit op 63% van de Nederlanders. Gezond blijven is dus voor 8 miljoen Nederlanders belangrijker dan ooit.”
Jennifer Aniston & The Kardashians
Opvallend is de sterke groei in beauty supplementen, met collageen supplementen (+6%) als grootste groeier in dat segment. “Collageen was eerst iets voor filmsterren in Hollywood, maar sinds Jennifer Aniston en The Kardashians hun eigen collageen merken lanceerden met veel promotie op social media, zie je dat collageen in zeer korte tijd ook in Nederland mainstream is geworden als anti-rimpel supplement.”
Top 5 beauty supplementen in 2022
Collageen +6%
Huid, haar en nagel suppletie +1%
Biotine +1%
Haar gummies +12%
Hyaluronzuur +1%
Offline winkelen blijft populair
Overigens signaleert de webwinkel wel dat Nederlanders supplementen nog het meest (66%) in traditionele winkels kopen. “Dat is best opvallend, omdat supplementen bij uitstek een product zijn dat je makkelijk online koopt. Bovendien zijn supplementen in de winkel vaak duurder, waardoor Nederlanders snel geld kunnen besparen zonder op kwaliteit in te hoeven leveren.”